Specialiștii IT vor avea posibilitatea de a lucra part-time ca funcționari publici în mai multe primării, se arată în pachetul de măsuri privind reforma administrației publice, prezentat de guvern.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Discuția despre flexibilizarea normei de lucru a funcționarilor publici, în special în contextul administrării primăriilor mici, capătă tot mai mult contur. Ideea, vehiculată public de oficiali guvernamentali, propune o abordare nouă pentru sistemul public din România: posibilitatea ca un funcționar public să își împartă norma de lucru între 2-3 primării – o inițiativă care, dacă ar fi transpusă în legislație, ar putea schimba fundamental modul în care funcționează administrația locală.
Premierul Ilie Bolojan s-a declarat unul dintre susținătorii acestei idei, argumentând că o astfel de măsură ar fi un pas firesc, inspirat de succesul modelului din sectorul privat.
„O altă măsură importantă este posibilitatea ca un funcționar public să aibă normă împărțită între două, trei primării. Și în sectorul privat, de exemplu, sunt contabili, IT-iști care deservesc mai multe sisteme, mai multe companii.
La o primărie mică, colaborarea între primării este foarte importantă și mă gândesc de exemplu că un contabil poate să rezolve problemele de contabilitate, o jumătate de normă la o primărie, o jumătate la alta, un secretar al unei primării, dacă nu are un volum mare de hotărâri de adoptat, poate să acopere fără probleme două primării, mă gândesc de exemplu la zona de urbanism unde nu ai autorizații de construire la un volum atât de mare, sau certificate de urbanism care să acopere o primărie cu normă întreagă, mă gândesc la alte componente de colaborare între primării, nu doar partea de partajare a funcționarilor, inclusiv partajarea unor servicii”, a afirmat Bolojan, citat de Economedia.ro.
Realitatea din multe localități rurale și comune mici din România este una a resurselor umane limitate. O primărie cu un buget restrâns se confruntă adesea cu dificultatea de a angaja personal specializat pentru fiecare nevoie administrativă. Un jurist, un specialist în achiziții publice sau un expert IT ar putea fi necesar doar câteva ore pe săptămână, iar angajarea cu normă întreagă a unui astfel de expert ar fi o povară financiară considerabilă.
În prezent, Codul Administrativ și legislația salarizării din sectorul public nu permit o astfel de flexibilizare extinsă. Un funcționar public este angajat la o singură instituție, chiar dacă poate lucra part-time. Această propunere ar depăși acest model, permițând, de exemplu, unui specialist IT să lucreze luni la Primăria X, marți și miercuri la Primăria Y, iar joi la Primăria Z. Astfel, expertiza și costurile ar putea fi optimizate pentru toate cele trei unități administrative.
Conceptul fundamental de cooperare inter-municipală și de servicii comune este răspândit deja în mai multe țări. Acesta este adesea motivat de necesitatea de eficiență, economii de costuri și acces la expertiză specializată, în special pentru guvernele locale.
Modelul de servicii comune este des întâlnit în întreaga Europă, în special în statele cu un număr ridicat de municipalități mici, precum Franța, Germania, Olanda, Elveția, Italia și țările scandinave.