Fiat a lansat recent noul model Grande Panda, o apariție care atrage atenția nu doar prin aspect sau motorizări, ci printr-o soluție practică de reutilizare a materialelor.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Mașina integrează în structura interioară componente realizate din materiale reciclate, obținute din ambalaje pentru băuturi pe bază de carton. Modelul este disponibil deja în Europa și urmează să ajungă pe alte piețe până la finalul anului.
Fiat Grande Panda folosește, pentru elemente precum consola centrală, bordul și panourile ușilor, un material obținut prin reciclarea a aproximativ 140 de ambalaje pentru băuturi per unitate. Ambalajele conțin straturi de polimeri și aluminiu, iar acestea sunt transformate în compusul denumit polyAl, o resursă refolosită acum în producția auto.


Materialul este folosit cu rol estetic și funcțional, fiind vizibil în zone esențiale ale interiorului. Alegerea nu este doar una simbolică, ci una care ține cont de durabilitate, calitate și costuri. Aluminiul conferă un finisaj metalic discret, iar colorarea precisă a fost posibilă prin colaborarea directă dintre producătorul de materiale Lapo Compound și echipa Fiat.
Modelul Fiat Grande Panda este asamblat în Serbia, într-o uzină din apropierea graniței cu România, urmând ca producția să fie extinsă ulterior și în Brazilia.
Alegerea a fost făcută datorită costurilor mai mici ale forței de muncă, cheia prețurilor competitive atunci când mașina ajunge la dealeri. Italia va continua să producă modelul clasic Fiat Panda, care va rămâne la Pomigliano d’Arco cel puțin până în 2030.
O abordare diferită în designul sustenabil
Materialul folosit în interiorul mașinii, Lapolen Ecotek, este produs din polyAl și a fost dezvoltat special pentru a respecta cerințele din domeniul auto. Acesta este testat și în alte domenii, precum mobilierul de exterior sau pardoselile industriale, ceea ce sugerează un potențial extins de aplicare.

Fiat își adaptează gama și în funcție de noile reglementări europene privind reciclarea componentelor auto. Normele în pregătire prevăd ca un sfert din plasticul folosit în construcția vehiculelor să provină din materiale reciclate.
Soluția implementată în Grande Panda se încadrează în aceste criterii fără a impune compromisuri evidente la nivelul calității percepute.
Cât costă și ce versiuni sunt disponibile în România?
Pe piața românească, Fiat Grande Panda este disponibil atât în variantă electrică, cât și mild-hybrid.
Modelul 100% electric (BEV) oferă două opțiuni de echipare, ambele cu baterie de 44 kWh și motor de 113 CP (83 kW). Varianta RED are un preț de 21.680 euro fără TVA (25.800 euro cu TVA), în timp ce La Prima pornește de la 23.866 euro fără TVA (28.400 euro cu TVA). Autonomia estimată conform standardului WLTP este de 320 km.
Fiat Grande Panda poate fi încărcat printr-un cablu AC retractabil integrat de 7 kW, cu un timp de încărcare de la 20 la 80% în aproximativ 4 ore și 20 de minute, iar pentru timpi mai scurți, sunt disponibile opțiuni de 11 kW (2 ore și 50 de minute) și CCS 100 kW, care reduce intervalul la doar 27 de minute.

Pentru cei care preferă motorizarea hibridă, Fiat propune versiunea MHEV cu motor de 1.2 litri, 110 CP și transmisie automată cu 6 trepte. Sunt disponibile trei echipări: POP (17.521 euro fără TVA / 20.850 euro cu TVA), ICON (18.025 euro fără TVA / 21.450 euro cu TVA) și La Prima (19.706 euro fără TVA / 23.450 euro cu TVA).