Planul anunțat de Donald Trump privind impunerea unor tarife vamale masive a stârnit o undă de șoc în piețele financiare globale, iar consecințele asupra industriei bateriilor ar putea fi deosebit de grave. Într-un moment în care tranziția energetică depinde tot mai mult de tehnologiile de stocare, costurile în creștere ale componentelor importate din China amenință să încetinească dezvoltarea vehiculelor electrice, a rețelelor inteligente și a dispozitivelor electronice de zi cu zi.
Pe măsură ce analiștii încearcă să evalueze efectele acestor tarife asupra diverselor sectoare, este tot mai clar că industria bateriilor – profund dependentă de lanțurile de aprovizionare din China – se află într-un punct critic. Situația este detaliată de MIT Technology Review, care analizează implicațiile noilor măsuri.
În teorie, tarifele ar trebui să ajute producătorii interni, deoarece produsele concurenței externe devin mai scumpe. Însă, cum multe produse americane au componente fabricate în întreaga lume, chiar și bunurile produse „local” pot fi afectate.
Pentru baterii, impactul este și mai accentuat, deoarece China domină în prezent lanțul global de aprovizionare. Potrivit datelor Agenției Internaționale pentru Energie, China producea, în 2023, peste 75% din celulele de baterii litiu-ion la nivel mondial.
Inițial, planul administrației Trump a introdus un tarif de 34% pentru toate bunurile chinezești, peste cel deja existent de 20%, ducând la un total de 54%. Însă miercuri, Casa Albă a anunțat o nouă creștere: tariful impus Chinei ajunge acum la 125% – un nivel fără precedent care are potențialul de a schimba radical economia energetică globală.
În același timp, majoritatea tarifelor de tip reciproc au fost suspendate temporar pentru 90 de zile, însă această pauză nu se aplică Chinei, ceea ce înseamnă că produsele chinezești – inclusiv bateriile – vor suporta întregul impact al noilor taxe.
Și nu e totul. În cazul bateriilor litiu-ion, exista deja un tarif de 3,5% aplicat tuturor importurilor, precum și un tarif specific de 7,5% pentru cele din China, care urmează să crească la 25% anul viitor. Cumulând toate aceste taxe, bateriile litiu-ion chinezești ar putea ajunge să fie tarifate cu până la 125% începând din 2025, afectând grav costul final al produselor care le utilizează.
Consecințele sunt clare: prețurile pentru vehicule electrice, instalații de stocare a energiei și dispozitive precum telefoane sau laptopuri ar putea crește considerabil. În prezent, SUA importă majoritatea bateriilor litiu-ion, iar aproape 70% dintre acestea provin din China. Numai în primele patru luni ale anului 2024, SUA a importat baterii litiu-ion din China în valoare de 4 miliarde de dolari.
Chiar dacă în teorie producătorii americani ar putea profita, realitatea este că puține fabrici funcționează pe teritoriul SUA, iar cele existente încă se bazează pe componente din China – supuse și ele tarifelor. Dominanța Chinei este covârșitoare: 80% din materialele catodice și peste 90% din cele anodice sunt fabricate acolo. (Catodul și anodul sunt componente esențiale ale unei baterii – practic, capetele „plus” și „minus”.)
Nici producătorii care lucrează cu chimii alternative nu sunt entuziasmați. Lyten, o companie din California care dezvoltă baterii litiu-sulf și care își poate procura majoritatea componentelor din SUA, are în plan o nouă fabrică pentru 2027. Însă tarifele ar putea afecta costurile materialelor de construcție. „Nu tragem încă nicio concluzie”, a declarat Keith Norman, director de sustenabilitate al companiei, pentru Heatmap News.
Industria bateriilor din SUA se afla oricum într-o poziție fragilă. De când Trump a preluat mandatul, numeroase proiecte de fabrici – în valoare de miliarde de dolari – au fost anulate. Investițiile de o asemenea amploare evită incertitudinea, iar noile tarife – în special cele aplicate Chinei – adaugă un strat suplimentar de instabilitate într-un context deja tensionat.