Producătorul francez Dassault Aviation a exprimat marți îngrijorări serioase privind viitorul programului european Future Combat Air System (FCAS), un proiect comun al Franței, Germaniei și Spaniei destinat dezvoltării unei noi generații de avioane de luptă. Tensiunile dintre Dassault și Airbus, partenerul său principal în cadrul programului, pun sub semnul întrebării următoarea fază a proiectului, conform Reuters.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Într-o conferință dedicată rezultatelor financiare semestriale, Eric Trappier, directorul general al Dassault Aviation, a declarat că proiectul are nevoie de o structură de conducere mai clară și mai eficientă, întrucât procesul decizional actual este împiedicat de birocrație și lipsa unei ierarhii funcționale.
„Se spune că Dassault este liderul, dar toate deciziile trebuie luate între cele trei țări”, a afirmat Trappier, referindu-se la Franța, Germania și Spania, cele trei state participante la proiect. El a subliniat că această abordare face ca anumite decizii tehnice să fie amânate sau complicate din cauza consultărilor constante cu Airbus, compania care reprezintă Germania și Spania în program.
Dassault este responsabilă cu proiectarea aeronavei principale din cadrul FCAS, unul dintre cei mai importanți „piloni” ai programului.
Proiectul SCAF are ca obiectiv dezvoltarea unui sistem de luptă aerian de generația a șasea, care va include avioane cu pilot la bord și drone autonome capabile de acțiuni de luptă, cu termen estimat de intrare în funcțiune în jurul anului 2040.
În fața întrebărilor privind o posibilă retragere a Dassault din proiect, Trappier a declarat: „Nu este vorba despre părăsirea FCAS, ci despre a decide dacă el continuă sau nu.” El a respins însă informațiile potrivit cărora Dassault ar solicita controlul în proporție de 80% asupra proiectului.
Airbus a refuzat să comenteze acuzațiile formulate de Dassault.
Proiectul FCAS a fost lansat în 2017 la inițiativa președintelui francez Emmanuel Macron și a fostei cancelare germane Angela Merkel, ca un răspuns european comun la nevoia de modernizare a flotelor de avioane de luptă și de reducere a dependenței de echipamente non-europene. Airbus, implicată și în dezvoltarea Eurofighter Typhoon, este partenerul principal al Germaniei și Spaniei în cadrul acestui program.
Comentariile lui Trappier vin în contextul pregătirii unui summit la Berlin între Emmanuel Macron și cancelarul german Friedrich Merz, programat pentru miercuri, unde, potrivit unor surse din industrie și din administrația prezidențială franceză, se va discuta și despre stadiul proiectului FCAS.
În ciuda divergențelor, reprezentanții Airbus au afirmat anterior că guvernanța proiectului a fost deja stabilită. Michael Schoellhorn, CEO al Airbus Defence & Space, a declarat în iunie la Paris Air Forum că Airbus are un istoric solid de colaborare în domeniul apărării și a subliniat capacitatea companiei de a lucra eficient în proiecte complexe, alături de alți parteneri.
Cu toate acestea, lipsa unui acord clar privind împărțirea responsabilităților și luarea deciziilor riscă să afecteze progresul unui proiect strategic pentru apărarea europeană. A doua fază a programului prevede construirea unui prototip zburător care să valideze tehnologiile avansate planificate, o etapă considerată esențială pentru viabilitatea sa pe termen lung.