ANALIZĂ Tarifele vamale ale lui Trump, o undă de șoc în industria mondială a automobilelor / Analist: Posibile implicații grave pentru producătorii europeni. România poate fi afectată indirect

Presedintele american Donald Trump
Sursa foto: ABACAPRESS, Abaca Press / Alamy / Profimedia

Anunțul de săptămâna trecută al președintelui Donald Trump privind introducerea, din data de 2 aprilie, a unor tarife vamale de 25% pentru automobilele și principalele componente importate a provocat o undă de șoc în industria mondială a automobilelor, cu posibile implicații grave pentru producătorii europeni, este de părere analistul eToro, Bogdan Maioreanu, transmite Agerpres.

În plus, Trump a anunțat aceeași dată – sfârșitul zilei de 2 aprilie – ca fiind „ziua eliberării”, prin introducerea de tarife vamale reciproce universale care se vor aplica națiunilor ce percep taxe pe exporturile americane, promițând tarife de aceeași valoare, iar România ar putea fi și ea pe această listă, se arată într-o analiză realizată de Bogdan Maioreanu.

În 2024, SUA au importat cu 1,2 trilioane de dolari mai multe bunuri decât au exportat, iar acest lucru este o sursă de frustrare pentru președintele american. Dar, pe 2 aprilie, fiecare țară va primi un număr care reprezintă, în opinia secretarului Trezoreriei SUA, Scott Bessent, tarifele lor vamale.

„Pentru unele țări, ar putea fi destul de scăzute. Pentru unele țări, ar putea fi destul de mari”, a declarat Bessent, într-un interviu, citat în analiză.

Potrivit analizei, România este una dintre țările care contribuie la deficitul comercial al Statelor Unite. Potrivit US Census Bureau, furnizorul de date statistice guvernamentale, în 2024, SUA au importat din România bunuri în valoare de 3,77 miliarde de dolari și au exportat doar de 1,35 miliarde de dolari, ceea ce a condus la un deficit de 2,4 miliarde de dolari. Deși cifra poate părea mare, este departe de cele mai mari deficite pe care le are SUA. La sfârșitul anului 2024, China generează de departe cel mai mare deficit comercial al SUA, cu peste 295 de miliarde de dolari, urmată de Mexic (172 de miliarde de dolari), Vietnam (124 de miliarde de dolari), Irlanda (86 de miliarde de dolari), Germania (85 de miliarde de dolari), Taiwan (74 de miliarde de dolari), Japonia (69 de miliarde de dolari), Coreea de Sud (66 de miliarde de dolari) și Canada (63 de miliarde de dolari).

„Rămâne de văzut cum vor fi aplicate aceste tarife reciproce. Dar, cu siguranță, industria auto se pregătește să primească în următoarele două zile impactul în forță al tarifelor vamale la importurile de automobile anunțate la sfârșitul săptămânii trecute”, menționează Maioreanu.

SUA rămâne a doua cea mai mare piață pentru exporturile de vehicule noi din UE, după Regatul Unit. Dar și 9% din exporturile de vehicule din SUA au mers către UE. În termeni de valoare, SUA au reprezentat 22% din piața de export a UE în 2024. UE a exportat în SUA, în 2024, autoturisme și camioane ușoare (sub 5 tone), în valoare de 39 de miliarde de euro sau aproximativ 750.000 de unități, potrivit ACEA.

Industria auto germană este una dintre cele mai afectate de aceste tarife vamale. Companii precum Volkswagen, BMW și Mercedes-Benz exportă volume semnificative către piața americană. Grupul VW vinde cele mai multe mașini în SUA, urmat de BMW și Mercedes. Producătorii italieni de automobile de lux se vor confrunta, de asemenea, cu provocări semnificative. Ferrari a anunțat deja creșteri de prețuri la unele modele, ca răspuns direct la tarifele vamale. Alte mărci italiene din cadrul grupului Stellantis (care include Fiat și Chrysler) vor fi, de asemenea, afectate, deși în grade diferite, în funcție de amprenta lor de producție în SUA. Producătorii auto francezi, în principal prin intermediul Stellantis (care include Peugeot, Citroën, dar și Jeep, Dodge și camionetele Ram), se vor confrunta și ei cu presiuni, deoarece Stellantis produce doar 57% din stocurile sale în SUA. Astfel, o parte substanțială a vehiculelor lor este vulnerabilă la noile tarife.

România poate fi afectată indirect, datorită exporturilor sale de componente pentru producătorii auto germani și francezi, atrage atenția analistul eToro.

Tarifele vor avea un impact și asupra industriei auto nord-americane, unde aproximativ 40% din piesele pentru mașinile americane provin din Mexic și 10% din Canada.

„Aproximativ 60% din automobilele fabricate în SUA utilizează piese importate, conform cercetării băncii de investiții Bernstein. Analistul Mark Delaney de la Goldman Sachs a declarat că prețurile mașinilor importate ar putea crește între 5.000 și 15.000 de dolari (4.600–13.800 de euro), în funcție de vehicul. Chiar și modelele asamblate în SUA ar putea înregistra creșteri ale costurilor între 3.000 și 8.000 de dolari (2.800–7.400 de euro) din cauza utilizării de componente de proveniență străină. În plus, lanțurile de aprovizionare integrate din America de Nord, care implică mai multe treceri ale frontierelor pentru componente din Mexic sau Canada, vor fi grav perturbate. Chiar și Tesla – cea mai deținută acțiune de investitorii români de pe platforma eToro – în ciuda faptului că producția sa este localizată în SUA și se estimează că între 60 și 70% din componente sunt fabricate acolo, a menționat impactul tarifelor lui Trump ca fiind greu de ignorat”, conform analizei.

Tarifele vamale ale lui Donald Trump ar putea, de asemenea, să amâne planurile americanilor de a cumpăra mașini noi. Iar acest lucru ar putea duce la o nouă creștere a prețurilor pentru mașinile second-hand, mai relevă analiza.

eToro este o platformă de tranzacționare și investiții care le permite utilizatorilor să investească, să își împărtășească cunoștințele și să învețe. eToro a fost fondată în 2007 cu misiunea de a deschide piețele globale pentru ca toți cei interesați să poată tranzacționa și investi într-un mod simplu și transparent. În prezent, eToro este o comunitate globală cu peste 38 de milioane de utilizatori înregistrați în 75 de țări.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...