În condiţiile extinderii prezenţei producătorilor auto chinezi în Europa, Stellantis şi Renault fac presiuni pentru o nouă categorie de maşini mici, mai puţin reglementată, şi cu mai puţine elemente de siguranţă, a căror producţie ar fi mai ieftină, transmite Reuters, citată de Agerpres.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
În ultimele două luni, preşedintele Stellantis, John Elkann, şi directorul general al Renault, Luca de Meo, s-au angajat într-o rară campanie publică pentru a determina Uniunea Europeană să ia în considerare acest subiect.
Revitalizarea segmentului maşinilor mici
Obiectivul este de a revitaliza segmentul maşinilor mici, în mare parte abandonat de cei mai mari producători auto din Europa deoarece astfel de modele nu sunt profitabile, o problemă pentru care sunt de vină reglementările care fac vehiculele mai mari, mai grele şi mai scumpe.
Săptămâna trecută, Elkann a declarat că Europa are nevoie de propria sa versiune a „maşinilor kei din Japonia”, vehicule mici pentru mediul urban şi cu restricţii la motoare, care beneficiază de impozite şi costuri mai reduse cu asigurările. Oficialul Stellantis a apreciat că un astfel de model ar putea fi numit „e-car”.
Acesta declarase la un eveniment la Torino că: „Nu există niciun motiv pentru care dacă Japonia are maşini kei, care reprezintă 40% din piaţă, Europa nu ar trebui să aibă e-car”, un mesaj similar cu cel din editorialul comun cu Luca de Meo, publicat luna trecută.
Renault rămâne în joc chiar şi după plecarea lui De Meo
Deşi Luca de Meo ar urma să părăsească Renault luna viitoare, compania îşi va menţine probabil sprijinul pentru această propunere.
„Maşinile mici stimulează vânzările şi nu putem, nu trebuie să le ignorăm în acest moment”, a afirmat Francois Provost, directorul de achiziţii şi parteneriate de la Renault.
Provocarea chineză: modele electrice ieftine
Până acum rivalii din China s-au concentrat pe vehiculele hibride şi electrice (EV) mai mari, în încercarea lor de a-şi extinde cota de piaţă în Europa, dar sunt pregătiţi şi pentru EV mai mici.
Modelul Dolphin Surf de la gigantul chinez BYD a intrat luna trecută pe piaţă, cu un preţ de sub 20.000 euro (23.124 dolari). Comparativ, modelul asemănător Renault 5 costă cu aproape 5.000 euro mai mult.
Maşini mai ieftine pentru redresarea pieţei
Pe fondul presiunilor în creştere, producătorii auto din Europa iau în considerare potenţialul maşinilor mai ieftine, pentru a stimula vânzările şi a îndeplini obiectivele de mediu. „Piaţa a scăzut cu 20% comparativ cu 2019, deci este loc destul pentru toţi, iar producătorii din China îşi extind prezenţa în Europa”, a explicat Flavien Neuvy, analist la compania Cetelem.
Deşi în prezent maşinile mici sunt responsabile pentru doar 5% din piaţă, ele reprezentau jumătate din piaţă în anii ’80, iar segmentul s-ar putea redresa dacă s-ar lansa mai multe modele, au apreciat analiştii de la S&P Global, care estimează că vânzările ar putea ajunge la 600.000 unităţi până în 2030, un avans de aproximativ 20% faţă de anul trecut.
Reglementările GSR2: piedică sau protecţie?
Presiunile Stellantis şi Renault se fac asupra „Regulamentelor generale de siguranţă 2” (GSR2), care marchează o schimbare fundamentală a standardelor de siguranţă auto în Uniunea Europeană.
Conform analizei site-ului businesslease.ro, GSR2 prezintă tehnologii noi de siguranţă, cum ar fi sistemele avansate de frânare de urgenţă, facilitarea instalării sistemului antidemaraj cu etilotest şi tehnologia camerei cu infraroşu pentru detectarea somnolenţei şoferului. Cu toate acestea, există îndoieli cu privire la proprietatea tehnică şi fiabilitatea noilor caracteristici de siguranţă în utilizarea de zi cu zi.
Costuri mai mari pentru maşinile mici
Unele dintre aceste caracteristici includ viabilitatea tehnică a asistenţei inteligente pentru viteză, care se bazează pe recunoaşterea semnelor rutiere sau pe datele GPS pentru a aplica limita de viteză. Maşinile mici, care sunt produse în cantităţi mari, dar cu marje de profit mici, se pot confrunta cu cea mai dificilă retehnologizare în conformitate cu noile reguli.
Adăugarea de noi caracteristici de siguranţă poate creşte costurile de producţie pe care producătorul va trebui să le recupereze prin creşterea preţului sau reluarea vânzărilor. Astfel de cerinţe şi reglementările europene de mediu ar adăuga între 850 şi 1.400 euro la costul unei maşini, au estimat pentru Reuters surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul.
Lobby pentru categoria M0 – „e-car”
Cei care fac lobby argumentează că nu sunt necesare astfel de elemente de siguranţă, mai ales cele pentru accidentele care au loc la viteze mari, când vine vorba de maşinile mici pentru zonele urbane. Sprijiniţi de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), ei vor o întreagă nouă categorie de vehicule, numită M0, sau e-car.
Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a anunţat că problema este analizată de Executivul comunitar.
Siguranţa, un criteriu esenţial pentru consumatori
Modificarea cerinţelor pentru maşinile mai mici, fără realizarea de compromisuri în privinţa siguranţei, va fi complexă şi ar putea să nu fie implementată, au declarat pentru Reuters surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul.
De asemenea, rămâne de văzut dacă modelele mai puţin reglementate vor putea concura cu EV din China.
Matthew Avery, director în cadrul Euro NCAP, unde este testată siguranţa maşinilor noi, a spus că ideea că maşinile mici de oraş nu sunt implicate în accidente de pe autostrăzi este un nonsens.
Chinezii, deja cu 5 stele la testele de siguranţă
Chinezii care aduc maşini în Europa obţin de obicei cinci stele la testele Euro NCAP, iar consumatorii ţin cont când fac achiziţii, a declarat Avery. Acesta a adăugat că o modificare a reglementărilor, prin care s-ar reduce unele cerinţe de siguranţă, ar face ca maşinile mai mici din Europa să obţină doar două-trei stele.
Emmanuel Bret, adjunctul şefului BYD Franţa, spune că firma va continua să ofere maşini mici care îndeplinesc reglementările actuale din UE.