Într-o clădire gri de pe latura de est a pieței Tiananmen din Beijing, o mică echipă de funcționari din cadrul Ministerului chinez al Comerțului decide soarta industriei auto mondiale cu fiecare licență de export de metale rare pe care o eliberează, transmite Reuters, potrivit Agerpres.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
China deține cvasi-monopolul pe piața metalelor rare, din care sunt produși magneții utilizați în motoarele automobilelor electrice, iar adăugarea lor pe lista produselor restricționate la export, în luna aprilie, a forțat toți exportatorii să ceară licențe de la oficialii din Beijing.
Revizuirea autorizațiilor de export pentru metale rare, care sunt cruciale pentru motoarele automobilelor, turbinele eoliene și chiar și pentru avioanele de vânătoare americane F-35, cade în sarcina Biroului pentru Securitate Industrială și Control al Importurilor și Exporturilor, o entitate din subordinea Ministerului chinez al Comerțului.
În condițiile în care, de la finele lunii aprilie și până în prezent, au fost eliberate doar câteva autorizații de export, lobby-iștii și diplomații spun că este vorba doar de o mică parte din valul de solicitări venite de la constructorii auto, companiile care produc semiconductori și firmele din sectorul aerospațial din întreaga lume.
Când au fost introduse noile restricții cu privire la exporturile de metale rare, biroul de control al exporturilor avea doar 30 de angajați, iar între timp personalul s-a dublat până la aproape 60 de angajați, au dezvăluit două surse care au participat, săptămâna trecută, la o reuniune între Ministerul chinez al Comerțului și reprezentanți ai companiilor chineze și europene de semiconductori.
Impactul restricțiilor asupra exporturilor
„Apreciem că MOFCOM și-a majorat resursele pentru a face față cererii și lucrează din greu și în regim de program prelungit la acest subiect. Însă realitatea este că situația are un impact uriaș asupra unei game variate de sectoare. Este ceva ce ar fi putut fi mai bine planificat și implementat”, a declarat secretarul general al Camerei de Comerț Europene în China, Adam Dunnett, referindu-se la Ministerul chinez al Comerțului.
Potrivit schemei de personal publicată pe site-ul Ministerului chinez al Comerțului, în luna iunie 2024 erau doar trei oficiali de rang înalt în cadrul biroului care poate aproba licențele de export.
Pe pagina de internet a Ministerului chinez al Comerțului este afișat și programul de lucru al biroului respectiv: miercuri, între orele 8:30 – 11:30 și 14:00 – 17:00.
Mai multe uzine și linii de producție ale furnizorilor europeni de componente auto au fost închise din cauza lipsei de metale rare, provocată de decizia Chinei de a impune restricții la astfel de exporturi, a anunțat miercuri Asociația Europeană a Furnizorilor Auto (CLEPA), care a avertizat că urmează și alte închideri.