Grupul auto Stellantis analizează o posibilă vânzare a producătorului de automobile de lux Maserati, aceasta fiind doar una dintre opţiunile analizate de grupul care vrea să îşi restructureze un portofoliu care conţine nu mai puţin de 14 mărci, au declarat pentru Reuters două surse din apropierea acestui dosar.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Discuţiile cu privire la viitorul Maserati au început înainte de numirea noului director general de la Stellantis, Antonio Filosa, care îşi va prelua luni atribuţiile, transmite Agerpres.
Provocările portofoliului diversificat al Stellantis
Viabilitatea celor 14 mărci din portofoliul grupului auto franco-italian Stellantis, printre care se numără Chrysler, Peugeot, Jeep şi Alfa Romeo, a fost una dintre priorităţile preşedintelui Stellantis, John Elkann, atunci când i-a intervievat pe candidaţii pentru postul de CEO.
La fel ca şi alţi producători europeni de automobile, Stellantis se confruntă cu tarife mari la importurile în SUA impuse de preşedintele Donald Trump, precum şi de intensificarea concurenţei din partea rivalilor chinezi.
Consultanţa McKinsey şi opţiunile pentru Maserati
În luna aprilie a acestui an, Stellantis a angajat firma de consultanţă McKinsey pentru a consilia cu privire la efectele tarifelor americane asupra Maserati şi Alfa Romeo, în contextul în care cele două mărci îşi pregătesc planurile pentru viitor. Atunci, grupul a subliniat că este ferm decis să păstreze ambele mărci.
Cu toate acestea, o posibilă vânzare a Maserati, singura marcă de lux din portofoliul grupului, este una dintre opţiunile analizate de McKinsey pentru Stellantis, au declarat două surse pentru Reuters, adăugând că evaluarea firmei de consultanţă este încă într-un stadiu preliminar. Sursele au dorit să îşi păstreze anonimatul pentru că nu au permisiunea de a discuta public acest subiect.
Contactat pentru comentarii, un purtător de cuvânt de la Stellantis a spus: „cu tot respectul, Maserati nu este de vânzare”.
Performanțele Maserati și incertitudinile viitoare
Predecesorul lui Filosa, francezul Carlos Tavares, care a demisionat în luna decembrie a anului trecut din cauza performanţelor slabe de pe piaţa din SUA, a refuzat să analizeze varianta renunţării la oricare din mărcile din portofoliul grupului.
Însă unii investitori şi analişti sunt de părere că un portofoliu mai suplu ar îmbunătăţi marjele de profit ale Stellantis. Acţiunile grupului au pierdut două treimi din valoare începând din luna martie a anului trecut şi până în prezent.
Vânzările mărcii Maserati s-au înjumătăţit în 2024, până la 11.300 de unităţi, iar această divizie a raportat pierderi operaţionale de 260 milioane de euro anul trecut. În prezent, marca nu are programată lansarea niciunui nou model, deoarece aşteaptă un nou plan de afaceri, după ce precedentul a fost suspendat de grupul Stellantis anul trecut. Directorul mărcii Maserati, Santo Ficili, a spus la începutul acestei luni că noul plan ar urma să fie prezentat la scurt timp după ce Filosa va prelua postul de CEO al Stellantis.
Diviziuni în conducerea Stellantis și potențiali cumpărători
Una dintre sursele citate de Reuters a precizat că grupul Stellantis s-a împăcat cu ideea că are mult prea multe mărci, astfel că îi este dificil să investească în mod adecvat în toate mărcile. Constructorul auto trebuie să „îşi stabilească priorităţile”, a adăugat sursa.
Stellantis nu i-a cerut în mod expres consultantului McKinsey să îi găsească un cumpărător pentru Maserati, însă mandatul vizează toate opţiunile, inclusiv o posibilă vânzare, a precizat o a doua sursă. Toate opţiunile sunt pe masă, a precizat sursa.
Cu toate acestea, consiliul director de la Stellantis este divizat când vine vorba de planurile pentru Maserati. Unii membri cred că Stellantis nu este în măsură să relanseze în mod sustenabil Maserati şi au sugerat că vânzarea mărcii ar fi cea mai bună opţiune. Alţii cred că Maserati are în continuare valoare iar vânzarea singurei mărci de lux din portofoliul grupului ar prejudicia reputaţia grupului Stellantis.
Constructorii chinezi, cum este Chery, ar putea fi printre cei interesaţi să cumpere o marcă auto europeană, astfel încât să îşi susţină expansiunea într-o regiune unde marca lor nu este încă recunoscută de consumatori. Ar fi o mutare similară cu cea făcută de SAIC în 2007, când a cumpărat marca britanică MG Motor sau preluarea Volvo Cars de către Geely în 2010.