Sistemul „Drone in a Box” este „prima inovație de acest gen la nivel european” și „ușurează de zeci de ori munca unui salvator” montan, a declarat pentru TechRider președintele Salvamont România, Sabin Cornoiu, în cadrul Conferinței Europene a Salvatorilor pe Pârtiile de Schi, la Sinaia, Cota 2000.
„Dacă vorbim și de delegația Americii (prezentă la acest eveniment – n.r.), care ne-au confirmat că nici la ei în țară nu au văzut așa ceva, iată că e un nou sistem pe care l-am inventat.
E vorba de o cutie care este fixată undeva în teren. În ea avem o dronă care beneficiază de o programare care îi permite să baleeze deasupra unei unui domeniu schiabil, să vadă mult mai mult decât vede o persoană care caută în perioada respectivă și să transmită dispeceratului atunci când găsește persoane care sunt rătăcite sau accidentate, fie pe pârtii, fie în afara pârtiilor.
Drona se întoarce singură în această cutie, intră la alimentare și a doua este gata pentru o nouă misiune. Închipuiți-vă că se închide domeniul schiabil și atunci ar trebui cineva să verifice poate 10-15-20 de kilometri de pârtie și exteriorul acestora. Dar ce face această dronă? Ușurează de zeci de ori, aș putea spune, munca unui salvator”, a afirmat Cornoiu.
De asemenea, șeful Salvamont a amintit că în România funcționează, din urmă cu 3 ani, primul centru național din Europa pentru analiza datelor captate din drone.
„Practic, facem o căutare în zonă de 20-30 de ori mai repede decât am analiza vizual locul în care se află victima respectivă. În acest moment, în România funcționează singurul centru cu acoperire națională de acest fel. Deja suntem un exemplu pentru foarte multe țări din Europa și ne bucură acest lucru pentru ca ne confirmă că suntem pe drumul cel bun”, a mai precizat el.
Context
Salvamont România a implementat în premieră, alături de Vodafone România, un sistem inovator de monitorizare a zonelor schiabile și a pârtiilor după lăsarea întunericului, odată ce instalațiile s-au închis. Această inițiativă vine ca răspuns la dorința multor turiști de a experimenta adrenalina și a urca pe pârtii chiar după închiderea programului, dar care se pot afla în dificultate sporită în cazul producerii unui accident, fiind dificil de identificat și salvați.
Sistemul inovator folosește un echipament de tip „Drone in a Box” programat să execute un traseu predefinit de verificare a pârtiilor de schi și a zonelor adiacente a acestora. Acesta este format dintr-o dronă performantă și o cutie specială care asigură alimentare și încărcarea automată a bateriei. Sistemul poate fi programat și controlat de la distanță prin rețele de comunicații mobile 4G / 5G sau conexiuni satelitare (LEO).
Drona este echipată cu multipli senzori care ajută la obținerea unei acuratețe vizuale înaltă și în condiții de vizibilitate redusă:
- Cameră wide RGB cu rezoluție de 48 MP
- 2 Camere cu zoom optic (3x / 7x), amândouă cu rezoluție de 48 MP
- Laser pentru măsurare cu acuratețe pentru cartografiere, până la 1.8 km
- Cameră cu TERMOVIZIUNE Hi-Res
- Lumina NIR (Near-Infrared Light) pentru mediu întunecat până la 100m distanță
Folosind conexiuni mobile Vodafone, drona poate zbura preprogramat, acoperind întregul domeniu schiabil al stațiunii Rânca din Masivul Parâng din jud. Gorj într-o durată de aproximativ 45 de minute. Ea poate decola în 15 secunde și poate ajunge la o altitudine de 100 de metri în mai puțin de 100 de secunde, ceea ce este esențial pentru operațiunile critice în timp util.
În ceea ce privește modul de funcționare, drona are un rating IP55 si poate zbura în condiții meteo diverse, inclusiv in condiții de vânt intens de până la 50 km/h, temperaturi extreme (-30°C și până la 50°C) și altitudini de până la 4500 m.
Un aspect esențial al sistemului este capacitatea de intervenție autonomă, fără a necesita prezența unui pilot pe teren. În funcție de dimensiunea domeniului schiabil se pot folosi mai multe drone astfel încât timpul de căutare să fie foarte mic. Dronele sunt coordonate de la un centru de comandă, unde imaginile colectate de dronă sunt procesate și analizate cu ajutorul inteligenței artificiale, astfel se mapează fotografiile și se detectează potențiale indicii.
Drona revine la bază în mod autonom, însă în momentul identificării unei persoane, pilotul din centrul de comandă are posibilitatea de a prelua controlul manual, folosind comenzi manuale (e.g. joystick). Un operator poate superviza mai multe sisteme concomitent pentru a analiza în detaliu zonele în care s-au găsit indicii sau potențiale urme ale unor persoane dispărute. În plus, drona poate transporta diverse sisteme payload, precum senzori cu lumină, difuzoare, microfoane și alte echipamente pentru a sprijini misiunile de căutare și salvare. Aceste accesorii potențează capacitatea dronei de a se adapta nevoilor variate ale unei intervenții, inclusiv comunicare cu persoanele aflate în dificultate.
Datorită acestor caracteristici, soluția tehnică implementată oferă cu certitudine intervenția eficientă în cazurile de urgență, asigură patrularea și monitorizarea zonei gestionând foarte bine resursa umană fără a expune salvatorii la riscuri ce pot fi evitate, contribuind astfel la eficiența misiunilor de căutare și salvare.
Această inovație contribuie la scăderea timpilor de patrulare de până la 10 ori, dar mai important este faptul că drona oferă o altă perspectivă, unghi de vizibilitate și acoperire care nu este întotdeauna la îndemâna salvatorilor.
Intervențiile Salvamont
În 2024, în fiecare zi, între 450 și 600 de salvamontiști au fost zilnic la datorie, în cele 140 de baze și posturi Salvamont, pe pârtiile de practicare a sporturilor de iarnă și pe traseele turistice alpine.
Echipele Salvamont au fost solicitate să intervină la 6.509 acțiuni de salvare și de acordare a primului ajutor medical, salvând 7.562 de persoane. Numărul intervențiilor Salvamont crește considerabil în timpul sezonului de iarnă, echipele fiind implicate în 67% mai multe acțiuni de salvare, majoritatea pe domeniile de practicare a sporturilor de iarnă.
Conform datelor centralizate anual de către Salvamont România, numărul persoanelor salvate în ultimii 20 de ani, utilizând soluțiile tehnologice inovatoare dezvoltate ca urmare a parteneriatului cu Vodafone România, depășește 130.000. Mai mult, numărul intervențiilor – peste 110.000 – reflectă o tendință clară de creștere, de la an la an, a numărului de cazuri, dar și a complexității acestora.
Peste 100.000 de români au instalată aplicația Salvamont,dezvoltată cu sprijinul Vodafone, disponibilă în mod gratuit pentru utilizatorii Android și iOS, fiind un ghid complet de informare și orientare montană, dar care oferă, în același timp, și optiunea SOS, prin care utilizatorii au la dispozitie un serviciu de localizare a poziției telefonului prin care dispeceratul Salvamont poate să fie notificat în timp real despre coordonatele acestora în caz de urgență.
- Articol realizat cu sprijinul Vodafone România