Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) atrage atenţia utilizatorilor care călătoresc cu avionul sau pe nave maritime cu privire la riscurile conectării la reţele non-terestre prin satelit, care nu sunt reglementate, aceste servicii fiind, de regulă, costisitoare, transmite Agerpres.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
„Reţelele non-terestre nu sunt incluse în tarifele UE de roaming. Chiar dacă utilizatorul se află în Spaţiul Economic European, normele UE privind Roam like at home nu se aplică în cazul conectării la reţelele mobile non-terestre prin satelit. De obicei, atunci când utilizatorul se află pe o navă care navighează în ape deschise sau când călătoreşte cu avionul, există şi riscul de conectare accidentală la o reţea non-terestră. Aceste reţele nu sunt reglementate şi pot genera costuri foarte mari, chiar şi pentru o utilizare scurtă”, se arată într-un comunicat al ANCOM, remis vineri AGERPRES.
Dacă terminalul rămâne conectat la o reţea mobilă terestră (de exemplu pe râuri, fluvii, lacuri sau de-a lungul coastei), utilizatorul beneficiază în continuare de Roam like at home.
În acest context, ANCOM atenţionează că reţelele non-terestre (prin satelit, la bordul avioanelor sau navelor) nu sunt acoperite de sistemul de tarifare Roam like at home. Aceste servicii sunt costisitoare şi pot fi activate fără intervenţia utilizatorului, dacă telefonul este setat să se conecteze automat la reţelele disponibile. Utilizatorul trebuie să verifice întotdeauna reţeaua la care este conectat şi să ia măsuri preventive pentru a evita surprizele neplăcute.
În cazul în care utilizatorul se conectează la o astfel de reţea, furnizorul este obligat să trimită un SMS de avertizare cu detalii despre tarife.
„La atingerea pragurilor financiare în valoare de 50 de euro (fără TVA) şi 100 de euro (fără TVA) pentru serviciile de date utilizate în roaming, chiar şi prin conectarea la o reţea mobilă non-terestră prin satelit, furnizorul trebuie să notifice utilizatorul şi să îi ceară acordul pentru continuarea furnizării serviciilor”, menţionează ANCOM.
Utilizatorul se poate proteja prin activarea modului avion în timpul zborului sau pe mare; dezactivarea roamingului de date din setările telefonului; dezactivarea serviciului de roaming prin satelit dacă furnizorul oferă această opţiune; atenţie sporită mesajelor de avertizare primite de la operator.
Dacă utilizatorii au o nemulţumire în legătură cu serviciul de roaming, trebuie să se adreseze în primul rând furnizorului. În cazul în care furnizorul nu a rezolvat problema sesizată, utilizatorii se pot adresa ANCOM.
InfoCentru ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informaţii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune), serviciile poştale şi serviciile digitale, pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming.
În plus, utilizatorii pot găsi ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.
ANCOM este instituţia care promovează interesele utilizatorilor de servicii prin promovarea concurenţei şi inovaţiei pe pieţele comunicaţiilor electronice şi serviciilor poştale, administrarea pro-competitivă a resurselor limitate (spectru radio, resurse de numerotaţie şi resurse tehnice asociate), încurajarea investiţiilor eficiente în reţele şi infrastructuri şi promovarea conectivităţii ultrarapide.