Asociație patronală: Lipsa de muncitori calificaţi, o provocare majoră pentru service-urile auto din România / ”Roboţii nu pot înlocui mecanicii, vopsitorii şi tehnicienii auto”

România se confruntă cu o criză fără precedent a forţei de muncă în sectorul reparaţiilor auto, iar efectele acestei probleme riscă să paralizeze industria service-urilor auto, atenţionează Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA), printr-un comunicat, transmite Agerpres.

Potrivit datelor POSA, peste 40% dintre service-uri întâmpină dificultăţi majore în recrutarea de muncitori calificaţi, iar multe sunt deja în situaţia de a refuza clienţi sau de a extinde semnificativ termenele de livrare din cauza lipsei acute de personal.

Reprezentanţii patronatului subliniază că această situaţie nu afectează doar activitatea service-urilor, ci şi siguranţa rutieră, întrucât întârzierile în reparaţiile vehiculelor pot conduce la circulaţia unor maşini cu defecţiuni care nu sunt remediate la timp.

„Suntem într-un punct critic. Dacă nu luăm măsuri imediate, vom ajunge în situaţia în care mulţi operatori din domeniu îşi vor închide porţile, iar clienţii vor fi nevoiţi să aştepte săptămâni sau chiar luni pentru o reparaţie esenţială”, avertizează prim-vicepreşedintele POSA, Marian Lazar, citat în comunicat.

Acesta semnalează că, în timp ce alte industrii beneficiază de stimulente pentru atragerea forţei de muncă şi digitalizare, service-urile auto sunt lăsate să se descurce singure „într-un context economic şi legislativ tot mai ostil”.

„Se vorbeşte despre tehnologizare şi digitalizare ca soluţii, dar realitatea este că, fără o resursă umană calificată, aceste avansuri tehnologice sunt inutile. Roboţii nu pot înlocui mecanicii, vopsitorii şi tehnicienii auto – cel puţin nu în viitorul apropiat. Avem nevoie de soluţii reale, iar autorităţile trebuie să înţeleagă gravitatea acestei crize”, a afirmat Marian Lazar.

În acest context, operatorii de service auto atrag atenţia că, dacă această problemă nu va fi gestionată rapid prin politici de sprijinire a angajatorilor şi prin facilitarea formării profesionale, România riscă să piardă un sector vital al economiei sale, cu consecinţe directe asupra costurilor şi duratei reparaţiilor auto pentru consumatori.

Potrivit sursei citate, sectorul reparaţiilor auto din România se confruntă cu o criză profundă de forţă de muncă, cauzată de mai mulţi factori: emigrarea specialiştilor români spre alte ţări europene, unde salariile şi condiţiile de muncă sunt mai atractive; lipsa unui sistem de formare profesională eficient care să asigure pregătirea noilor generaţii de muncitori calificaţi; reticenţa tinerilor de a intra în acest domeniu, în principal din cauza lipsei de atractivitate şi a dificultăţii muncii; creşterea cererii pentru reparaţii auto, generată de creşterea numărului de autovehicule în circulaţie, ceea ce amplifică deficitul de personal.

Conform unei statistici POSA, 75% dintre service-urile auto declară că au dificultăţi în recrutarea de personal, 60% dintre ateliere au întârzieri în livrarea maşinilor reparate din cauza lipsei de tehnicieni, 30% dintre service-uri spun că sunt în pericol de închidere în următorii 5 ani dacă nu se găsesc soluţii pentru forţa de muncă.

POSA a analizat posibilitatea angajării muncitorilor din Asia şi alte regiuni pentru a compensa lipsa specialiştilor autohtoni, dar consideră că procesul de recrutare şi integrare a acestora este extrem de greoi. Principalele obstacole în acest sens sunt: birocraţia excesivă – obţinerea avizelor necesare durează între 6 şi 12 luni; costurile ridicate – un angajator trebuie să suporte cheltuieli destul de ridicate şi asta doar pentru documentaţie, cazare şi integrare; bariera lingvistică – majoritatea muncitorilor străini nu cunosc limba română şi necesită cursuri de adaptare.

„În ultimii ani, am observat o deschidere a service-urilor auto spre angajarea muncitorilor străini, însă procedurile birocratice sunt greoaie, iar costurile asociate cu recrutarea şi integrarea acestora sunt ridicate. Statul român ar trebui să simplifice procesul de obţinere a vizelor de muncă şi să ofere stimulente pentru angajatorii care aduc forţă de muncă din afara UE, în plus, angajarea persoanelor care îşi schimbă cariera şi reconversia profesională sunt soluţii ce pot aduce un plus de personal, dar necesită programe bine structurate de instruire şi adaptare la cerinţele din domeniu”, a subliniat Marian Lazar.

În acest context, Patronatul Operatorilor de Service propune o strategie pe termen lung pentru revitalizarea meseriilor auto, bazată pe trei piloni esenţiali: reintroducerea educaţiei profesionale – Statul trebuie să sprijine deschiderea de clase dedicate tinichigiilor şi vopsitorilor auto, mecanicilor, electricienilor în şcolile tehnice şi să încurajeze colaborarea cu service-urile auto; creşterea atractivităţii meseriei – condiţii de lucru moderne, tehnologii de ultima generaţie, salarii competitive şi beneficii pentru muncitori; campanii de promovare a meseriilor auto – POSA propune o campanie naţională pentru promovarea acestor meserii în rândul tinerilor.

Pe lângă criza forţei de muncă, POSA semnalează şi un alt impediment major, respectiv taxele şi sarcinile administrative „care sufocă service-urile auto”. Printre problemele identificate se numără taxele pe muncă, care sunt printre cele mai ridicate din Europa, birocraţia excesivă, ce îngreunează activitatea service-urilor şi creşte costurile operaţionale.

„În loc să sprijine dezvoltarea acestui sector esenţial, statul adaugă anual taxe şi obligaţii birocratice care îngreunează activitatea service-urilor. Este nevoie de măsuri urgente pentru simplificarea proceselor administrative şi reducerea taxării excesive, astfel încât companiile să se poată concentra pe ceea ce contează cu adevărat: oferirea unor servicii de calitate şi formarea noilor generaţii de specialişti”, se mai arată în comunicat.

Pentru a stopa colapsul forţei de muncă în service-uri, POSA cere măsuri urgente din partea autorităţilor, precum reducerea taxării muncii pentru angajaţii din domeniul reparaţiilor auto, simplificarea procesului de recrutare a muncitorilor străini prin eliminarea blocajelor administrative, reforma educaţiei tehnice şi reintroducerea învăţământului profesional, avantaje fiscale pentru service-urile care investesc în formarea tinerilor, stimulente pentru reconversia profesională, pentru a atrage persoane din alte domenii către meseriile din service-urile auto, investiţii în tehnologii moderne, dublate de programe de instruire pentru angajaţi.

„Dacă nu se iau măsuri concrete acum, riscăm să asistăm la închiderea unui număr mare de service-uri şi la o criză fără precedent în sectorul reparaţiilor auto”, punctează Marian Lazar.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...