Într-o mișcare controversată care stârnește îngrijorări majore privind supravegherea tehnologiilor autonome, mai mulți experți în siguranța vehiculelor de la Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) au fost concediați la ordinul unei entități conduse de Elon Musk. Concedierile afectează în mod disproporționat divizia responsabilă cu evaluarea riscurilor asociate condusului autonom – exact tehnologia pe care Musk mizează pentru viitorul Tesla.
Decizia face parte dintr-un val mai larg de disponibilizări orchestrate de „Department of Government Efficiency” (DOGE), o structură informală susținută de Musk, care a concediat deja peste 20.000 de angajați federali. Printre agențiile afectate se numără chiar și cele care reglementează sau colaborează cu companiile miliardarului, ridicând semne de întrebare legate de posibile conflicte de interese. În acest context tensionat, nformează Ars Technica.
Aproximativ 30 de angajați ai NHTSA au fost concediați în februarie, mulți dintre ei făcând parte din „biroul pentru siguranța vehiculelor autonome”, potrivit unor surse citate de Financial Times. Această divizie fusese înființată abia în 2023 și includea numeroși angajați noi, încă în perioada de probă.
Acțiunea face parte dintr-o serie mai amplă de concedieri promovate de DOGE și ridică probleme privind independența autorităților de reglementare, având în vedere legăturile acestora cu companiile lui Musk. În prezent, NHTSA are opt investigații active asupra Tesla, ca urmare a peste 10.000 de plângeri publice primite și publicate.
Moralul în agenție a scăzut drastic, mai ales că NHTSA a fost un obstacol constant pentru Tesla, obligând compania la zeci de rechemări în service și amânând lansările versiunilor software de pilot automat și condus autonom.
„Este un conflict de interese clar să permiți unei persoane cu interese comerciale să influențeze numirile și politicile într-o agenție care o reglementează”, a declarat un fost oficial NHTSA.
Angajații rămași privesc cu teamă la experiențele altor agenții federale care au intrat în conflict cu Musk. Acesta a atacat în trecut Administrația Federală a Aviației (FAA) și Comisia Federală pentru Comunicații (FCC) pentru a obține avantaje pentru SpaceX.
NHTSA a transmis că siguranța rămâne prioritatea sa și că va aplica legea „în mod independent” oricărui producător auto.
Concedierile – anunțate prin email de Valentine’s Day – au afectat 4% din personalul agenției, inclusiv angajați proaspăt recrutați sau promovați recent. Oficial, motivul a fost „performanța slabă”, însă mai mulți angajați contestă această justificare, subliniind pierderea unor talente importante.
Un fost angajat al agenției a avertizat că reducerea personalului afectează „în mod clar capacitatea NHTSA de a înțelege tehnologiile autonome”. Alt fost angajat a spus că „ar fi ironic dacă DOGE ar încetini chiar dezvoltarea Tesla”.
Tesla contează enorm pe lansarea cu succes a software-ului „Full Self-Driving” (FSD). Musk a promis un serviciu de robotaxiuri fără șofer în Austin, Texas, până în iunie, urmat de producția unui vehicul autonom „cybercab” în 2026 – mașină care nu va avea nici pedale, nici volan. Pentru a lansa aceste vehicule, Tesla are nevoie de o derogare din partea NHTSA.
„Să concediezi oamenii din divizia AV este o nebunie – ar trebui să angajăm mai mulți acolo”, a declarat un manager Tesla. „Avem nevoie de un cadru național pentru vehicule autonome, altfel nu putem scala FSD sau serviciul de robotaxiuri.”
Viitorul programului AV STEP al NHTSA, destinat evaluării mașinilor autonome, este și el pus sub semnul întrebării. Oficialii agenției se tem că Musk ar putea influența procesul de aprobare pentru a-și lansa rapid noile vehicule.
Un alt domeniu vulnerabil este raportarea accidentelor. Începând cu 2021, NHTSA obligă producătorii auto să raporteze în 24 de ore orice accident serios implicând sisteme automate. Această regulă a fost esențială pentru demararea anchetelor împotriva Tesla și a dus, de exemplu, la rechemarea în service a 2 milioane de vehicule în decembrie 2023.
Un fost oficial implicat în acea rechemare a spus: „Raportarea accidentelor este vitală, nu am fi reușit să acționăm fără ea. Am obținut date și imagini video care au susținut ancheta.”
Un apropiat al lui Musk a spus că Tesla este penalizată pe nedrept pentru că are sisteme de raportare mai avansate, ceea ce duce la apariția a mai multor incidente înregistrate – unele fără legătură cu Autopilot.
În ciuda presiunilor, NHTSA nu a dat semne că va ceda. Sub administrația Trump, agenția a impus trei noi rechemări Tesla, inclusiv una pentru 46.000 de Cybertruck-uri cu panouri exterioare instabile.
Din cele opt investigații active, cinci vizează afirmațiile lui Musk despre Autopilot și FSD – componente esențiale pentru valoarea Tesla. Plângerile privind „frânările fantomă” au crescut brusc în 2022, iar în octombrie 2024 un Model 3 s-a oprit brusc în FSD, evitând la limită o coliziune frontală.
Actualizările software recente au redus unele probleme, dar reclamațiile privind funcționarea defectuoasă a sistemelor Autopilot și FSD rămân numeroase. De exemplu, un proprietar de Cybertruck din 2024 a raportat că FSD s-a dezactivat brusc, ducând aproape la un accident frontal. Mașina nu a fost nici inspectată, nici reparată.
Jonathan Morrison, fost executiv Apple, a fost nominalizat de Trump pentru a conduce NHTSA. El va trebui să gestioneze relația complicată dintre agenție și Musk fără a încetini inovația în domeniul vehiculelor autonome.
„Elon a realizat lucruri tehnologice incredibile, considerate imposibile”, a spus un fost oficial NHTSA. „Dar Tesla nu e cunoscută pentru prudență – se mișcă rapid și provoacă distrugeri, iar asta pune vieți în pericol. Au fost deja decese care puteau fi prevenite.”