„Dosarele Tesla”: Ce dezvăluie o nouă investigație despre cum este cu adevărat să lucrezi pentru Elon Musk / „E ca un cult. O lume complet nebună”

Sursa foto: Profimedia Images

Pe 4 noiembrie 2022, Sönke Iwersen, șeful investigațiilor de la Handelsblatt, principalul ziar de afaceri din Germania, a primit un pont care avea să scoată la lumină unele dintre cele mai bine păzite secrete ale Tesla, cel mai valoros producător auto din lume, transmite The Times.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Un avertizor anonim i-a trimis, printr-o aplicație criptată, fișiere interne ce conțineau date personale ale mii de angajați și clienți Tesla, dar și un document intitulat simplu: „Worst things we are doing to our customers” („Cele mai rele lucruri pe care le facem clienților noștri”).

În total, „Dosarele Tesla” conțin peste 23.000 de documente, iar investigația s-a întins pe mai bine de doi ani și jumătate. „A fost de departe cea mai importantă scurgere de informații pe care am avut-o vreodată la Handelsblatt”, a declarat Iwersen. Informațiile au stat la baza unei cărți realizate împreună cu Michael Verfürden, colegul său din echipa de investigații.

Tesla — un imperiu condus ca un fief personal

Scurgerea de informații a oferit o privire rară în interiorul unei companii descrise ca fiind condusă ca un regat personal de Elon Musk. Jurnaliștii notează că Tesla și Musk sunt atât de strâns legate încât e ușor de uitat că Musk nu este fondatorul companiei. Tesla a fost creată în 2003 de Martin Eberhard și Marc Tarpenning, doi ingineri americani, iar Musk a intrat în companie în 2004, investind 6,4 milioane de dolari și devenind președinte.

De-a lungul anilor, Musk a impus o cultură internă bazată pe viziuni îndrăznețe — de la producția în masă a mașinilor electrice până la dezvoltarea pilotului automat care ar trebui să elimine complet accidentele rutiere. Nu toată lumea a împărtășit însă acest entuziasm. Tesla a fost aproape de faliment în 2010 și a rezistat unui val masiv de vânzări în lipsă („short selling”) în 2018. Astăzi, însă, compania valorează mai mult decât giganți auto consacrați precum Ferrari, Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW, Porsche, Ford și General Motors la un loc.

Avertizorul de integritate: Lukasz Krupski

Sursa principală, Lukasz Krupski, un polonez pasionat de viziunea Tesla, a fost angajat ca tehnician în Norvegia în 2018. La început, totul părea promițător. Krupski chiar a fost lăudat personal de Musk după ce a prevenit un incident la un salon auto. Însă când a început să raporteze probleme legate de defecte tehnice, siguranța la locul de muncă și comportamente nepotrivite, a descoperit că laptopul său era monitorizat cu spyware. Krupski a realizat că putea accesa zeci de gigabytes de date sensibile pentru că drepturile de acces nu erau aproape deloc controlate. Până să fie concediat, adunase peste 100 GB de informații confidențiale.

Un sistem vulnerabil și lipsit de transparență

Primul aspect major scos la iveală de dosarea fost lipsa totală de control asupra datelor. „Cum e posibil ca o companie care se prezintă ca un pionier tech să lase date sensibile la dispoziția oricui?”, se întreabă Iwersen. Nici azi nu există o explicație clară — dacă a fost neglijență sau un compromis asumat pentru viteză.

Autoritățile europene au inițiat anchete privind posibile încălcări ale regulamentelor GDPR, însă, la mai bine de doi ani de la primele articole publicate de Handelsblatt, nu există încă un verdict final.

Un mediu de lucru infernal — cultura ultra-hardcore

Al doilea fapt evidențiat este legat de condițiile de muncă din giga-fabricile Tesla. Musk însuși a descris procesele de producție drept „production hell” (iadul producției) și le cerea angajaților să urmeze o listă de comandamente interne, numite „Algorithm”, printre care se număra și: „Camaraderia este periculoasă. Îngreunează criticile și trebuie evitată.”

Fostul angajat german citat de autori a spus despre atmosferă: „E ca un cult. O lume complet nebună.” Rata de fluctuație a personalului ajungea la 30-40% anual, mult peste media altor producători auto. Angajații povestesc despre schimburi de noapte și zi care se succed fără avertisment și despre controale făcute acasă celor care sunau să anunțe că sunt bolnavi. În Germania, managerii au stârnit un scandal când au acuzat lucrătorii de la fabrica din Grünheide că au furat 65.000 de căni de cafea.

Krupski nu a fost singurul monitorizat — dosarele arată că Tesla a achiziționat 31.000 de licențe pentru programe de spionaj intern într-o perioadă de șase luni. „Asta arată cât de răspândită era suspiciunea în interiorul companiei”, scriu autorii.

Defecte și accidente ascunse

A treia problemă majoră evidențiată de dosare privește siguranța vehiculelor Tesla, mai ales funcțiile de pilot automat. Între 2015 și 2022, compania a înregistrat peste 4.000 de reclamații privind frânări sau accelerații bruște. Unele instanțe germane au considerat aceste funcții „indiscutabil inutilizabile”.

Au existat accidente tragice: în Brandenburg, Germania, doi adolescenți au ars de vii într-o Tesla care s-a izbit de un copac. Salvatorii nu au putut deschide ușile, pentru că mânerele retractabile — o cerință estetică impusă de Musk — nu funcționau în urma impactului. Clubul auto german ADAC sfătuiește acum posesorii Tesla să țină la îndemână un ciocan de spart geamuri.

„Credem că este crucial să raportăm cât de opacă rămâne Tesla când vine vorba de datele privind accidentele,” a spus Michael Verfürden. Potrivit jurnaliștilor, politica internă a companiei ar fi să ofere clienților detalii doar „VERBAL” despre defecțiuni.

Musk — viziuni pe termen lung, efecte pe termen scurt

Musk a declarat adesea că obiectivul său final este eliminarea totală a accidentelor rutiere, justificând astfel incidentele izolate. Filozofia „gândirii pe termen foarte lung”, potrivit căreia deciziile trebuie judecate pe o scară de sute de mii de ani, este invocată frecvent de Musk: „Dacă te opui dezvoltării pilotului automat, omori oameni,” este una dintre replicile sale.

Cu toate acestea, investigațiile Handelsblatt arată că în ciuda numeroaselor dezvăluiri, compania nu a reacționat public. Tesla nu are un birou de presă și a răspuns doar prin avocați. „Vrem doar ca oamenii să aibă informații reale și să decidă singuri,” spune Verfürden.

Între timp, valoarea acțiunilor Tesla a continuat să crească, semn că imaginea companiei și a lui Musk rămâne puternică, în ciuda „dosarelor Tesla”.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...