Gigantul japonez anunță o gamă complet nouă de motoare pentru motociclete și aviație, cu propulsie turbo, ardere pe hidrogen și până la 9 litri cilindree.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Kawasaki și-a dezvăluit planurile ambițioase pentru o nouă generație de motoare termice, ce urmează să fie lansate până în 2029. Producătorul japonez intenționează să dezvolte două motoare în linie de înaltă performanță și să pătrundă în premieră pe piața aviației civile, cu propulsoare cu ardere internă destinate avioanelor cu elice. Gama anunțată include, printre altele, un motor V12 de 9 litri, capabil să dezvolte 1.360 CP.
Motoare în linie: turbo și compatibile cu hidrogen
La baza noii generații de motoare Kawasaki stă propulsorul supraalimentat H2R, care atinge 325 CP la 14.000 rpm. Noile versiuni vor livra puterea maximă la o turație semnificativ mai redusă, de 8.500 rpm, fiind optimizate pentru eficiență și durabilitate. Motorul cu patru cilindri are o cilindree de 999 cmc și promite până la 200 CP, în timp ce unitatea cu șase cilindri și 2,1 litri poate atinge 375 CP în versiunea turbo.
Ambele motoare vor fi disponibile și în variante alimentate exclusiv cu hidrogen, în conformitate cu strategia Kawasaki privind combustibilii alternativi. Acestea au fost deja testate pe prototipuri bazate pe modelul Ninja H2 SX.
Potrivit specificațiilor, motorul cu patru cilindri are un alezaj de 73,9 mm și o cursă a pistonului de 59 mm, în timp ce varianta cu șase cilindri are un raport pătrat (bore/stroke) de 76 mm x 76 mm. Sistemul de aprindere dublă, prezent pe ambele motorizări, sugerează o configurație destinată siguranței în operare, caracteristică specifică cerințelor din aviația civilă.
Kawasaki, nou jucător pe piața motoarelor de avion
Într-un pas strategic important, Kawasaki dezvoltă pentru prima dată motoare cu pistoane pentru aviația civilă, destinate avioanelor cu elice ce pot zbura până la o altitudine maximă de 7.600 metri. Caracteristicile neobișnuite ale motoarelor—designul simplificat, aprinderea dublă, turația redusă—pot fi explicate prin cerințele specifice acestui domeniu.
Pentru aplicațiile aeriene, motoarele Kawasaki vor fi echipate cu reductor de turație, limitând viteza de rotație la 2.800 rpm, pentru a evita pierderile de eficiență cauzate de atingerea regimului supersonic de către palele elicei. Astfel, construcția motoarelor prioritizează cuplul și eficiența la turații joase, în detrimentul performanțelor la turații înalte, specifice motocicletelor sportive.
Urmează un V12 de 9 litri și 1.360 CP
Pe lângă propulsoarele în linie, Kawasaki a confirmat dezvoltarea unui motor cu șase cilindri în linie și o cilindree de 4,5 litri. Însă proiectul de vârf îl reprezintă un motor V12 de 9 litri, supraalimentat, ce urmează să livreze o putere de 1.000 kW, echivalentul a 1.360 CP. Acesta ar putea deveni unul dintre cele mai puternice motoare cu pistoane destinate aviației civile.
Oficialii Kawasaki afirmă că obiectivul central al noii game este eficiența. Se preconizează o reducere a consumului de combustibil cu 30 până la 50% în comparație cu actualele motoare din aviația generală, multe dintre acestea fiind modele vechi, cu tehnologie boxer, dezvoltate în anii 1950.
Lansarea noilor motoare ar putea marca o schimbare de paradigmă în industria aeronautică, unde omologarea unui nou motor implică costuri ridicate și proceduri complexe. Kawasaki se arată încrezătoare în capacitatea sa de a trece de aceste obstacole și de a impune o alternativă modernă și eficientă la propulsoarele clasice.