OPINIE Motocicletele pentru începători există, dar nu e despre viteză sau design: e despre greutate, manevrabilitate și cum te pot ajuta să mergi în siguranță

motocicleta ktm 390 pe circuit
Sursă Foto: KTM

Probabil această opinie o să fie contrazisă de mulți și poate chiar pusă la zid, dar este o idee pe care mi-o asum pe deplin. Este o concluzie la care am ajuns nu doar prin propriile experiențe, ci și în urma discuțiilor avute cu oameni care activează în zona cursurilor de perfecționare și siguranță moto. Din ce am observat și din ce mi s-a confirmat, da — există motociclete potrivite și motociclete nepotrivite pentru începători.

Știu cum e, am fost și eu acolo. Ca toți ceilalți care visează să meargă pe două roți, a fost acel moment T0, fie imediat după ce am luat permisul, fie chiar înainte, când gândul zburda entuziast și ușor nervos către prima motocicletă. Te vezi deja în șa, simțind vântul, visând cu ochii deschiși la toate drumurile pe care urma să le parcurgi. Și atunci apare întrebarea care îți clocotește în cap: Ce motocicletă să-mi iau?

Primul impuls e fie să te arunci către modelul la care visai când erai mic, fie — și aici începe problema — să întrebi în jur ce motocicletă „să-ți iei”. Și de ce zic că e grav? Pentru că fiecare persoană îți va răspunde prin propriul filtru, bazat pe experiențele și preferințele sale. Iar acestea, de cele mai multe ori, nu se aliniază cu ceea ce e potrivit pentru tine, pentru stilul tău de învățare și nivelul tău de confort.

Mai e și influența „prietenilor bine intenționați” care, mai ales dacă nu sunt motocicliști, te pot îndemna spre motociclete sport sau super sport — pentru că, nu-i așa, „alea arată bestial”.

Dar adevărul este că, la început de drum, nu ai nevoie să fii cool. Ai nevoie să fii în siguranță. Ai nevoie de o motocicletă care să te ajute să înveți, care să-ți ierte greșelile, nu una care să le amplifice.

Unii îți vor spune: „Ia-ți direct una mare, din clasa regină! Ceva acolo de 600 super sport sau 1000cc! Altceva o să te plictisească.” Dar se ignoră un adevăr simplu: în 99% din cazuri, motocicletele nu sunt lente, ci riderii sunt nepregătiți pentru ele.

Revenind la întrebare: există o motocicletă potrivită pentru început? Ei bine, așa cum a explicat și Marius Bacila într-un interviu TechRider:

„Sigur că există modele foarte potrivite pentru începători și unele deloc potrivite. Nu are rost să dăm aici o listă, ci mai degrabă să ilustrăm ideea motocicletei potrivite pentru începători. Ar trebui să fie mai degrabă ușoară, simplă, cu o poziție la ghidon naturală (nu prea aplecată, înghesuită sau extinsă). Cu șaua mai degrabă joasă, un motor lin și previzibil, nu foarte puternic, frâne modulabile, ABS. Am descris aici majoritatea nakedurilor de 125-500 cmc, multe motociclete adventure de cilindree mică și medie, unele mici cruisere. La polul opus sunt motocicletele foarte agresive ca poziție în șa, ciclistică, motor și frâne (cam toate supersportivele de la 600 cmc în sus), foarte mari și grele (cruisere și tourere de peste 900-1.000 cmc), motocicletele super exotice care arată bine, dar se cer controlate de o mână sigură (un exemplu care îmi vine în minte este MV Agusta Brutale)”

Pornind de la acest portret, putem spune că motocicleta potrivită pentru începători trebuie să fie: ușoară, manevrabilă, iertătoare, cu un motor previzibil și liniar, și neapărat dotată cu ABS. Poziția pe ea trebuie să fie firească, să nu forțeze corpul într-o postură incomodă sau solicitantă. Șaua joasă ajută la controlul motocicletei la viteze mici și în manevrele de oprire, iar frânele modulabile cu ABS pot face diferența între o sperietură și o căzătură.

Câteva modele care se încadrează excelent în acest profil și care sunt recomandate frecvent pentru începători includ:

Yamaha MT-03

KTM Duke 390

Honda CB500F / CB500X

Kawasaki Z400

BMW G310R / G310GS

Un alt aspect extrem de important, dar adesea ignorat sau chiar ridiculizat, este prezența sistemului ABS pe motocicletă. În jurul acestei tehnologii circulă o mulțime de mituri, unele dintre ele complet greșite.

De exemplu, ai să auzi că „motocicletele fără ABS frânează mai repede” — complet fals în majoritatea situațiilor reale de trafic, unde suprafața drumului nu e perfectă și unde reacțiile umane nu sunt întotdeauna ideale.

Sau, mai des, se spune că „dacă ești motociclist adevărat, nu ai nevoie de ABS”. Un mit periculos. Adevărul este că ABS-ul nu îți ia din „skill”, ci îți oferă o plasă de siguranță atunci când ceva nu merge conform planului. Și crede-mă, vor fi multe astfel de momente la început.

Iar dacă te gândești că te vei „plictisi” de o motocicletă mică sau că ți se va părea prea slabă după câteva luni, stai liniștit — există soluții.

Mulți producători oferă kituri de limitare pentru categoria A2, ceea ce înseamnă că poți achiziționa o motocicletă mai puternică, dar s-o limitezi temporar la o putere mai prietenoasă cu începătorii. Iar când te simți pregătit, poți să-i redai toată puterea. Iată câteva exemple de astfel de modele:

Yamaha MT-07

Honda CBR600R / CB600R /

Kawasaki Z650

Triumph Trident 660

Suzuki SV650

Așadar, nu te lăsa influențat de mituri sau de sfaturi grăbite. Alege cu cap, alege cu răbdare. Prima motocicletă nu trebuie să fie „cea mai tare”, ci cea care te ajută să înveți și care, într-o zi, îți va permite să mergi cu încredere la ghidonul oricărei motociclete — pentru că vei ști ce faci.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...