Compania chineză Commercial Aircraft Corporation of China (Comac), fondată în 2008, se profilează ca un concurent redutabil pentru duopolul Airbus și Boeing, care domină de multă vreme industria aviatică mondială, transmite Business Insider.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
În ciuda faptului că a livrat până acum mai puțin de 200 de avioane, Comac are ambiții semnificative, CEO-ul Airbus, Guillaume Faury, sugerând chiar o posibilă trecere „de la un duopol la un potențial triopol”.
Ascensiunea Comac este strategic sincronizată, profitând de creșterea rapidă a transportului aerian în China și de problemele lanțului de aprovizionare global care afectează giganții consacrați.
Primul avion comercial al Comac, C909, este un avion regional cu o capacitate de 78-90 de locuri, livrat în principal companiilor aeriene chineze, cu câteva exemplare în Asia de Sud-Est.
Cu toate acestea, produsul cel mai important al Comac este acum modelul C919, un avion cu un singur culoar, conceput pentru a concura direct cu popularele modele Airbus A320 și Boeing 737. Acest avion oferă o autonomie mai mare și poate transporta 156-168 de pasageri, vizând un segment care a fost o sursă importantă de venituri pentru Airbus și Boeing. Deși în prezent sunt în serviciu comercial doar 19 avioane C919, președintele Comac, He Dongfeng, a raportat 1.061 de comenzi în 2023, indicând o creștere masivă anticipată.
Chiar și cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa, Ryanair, și-a manifestat interesul, CEO-ul Michael O’Leary declarând: „Chinezii construiesc practic un A320. Așadar, dacă ar fi suficient de ieftin – cu 10% sau 20% mai ieftin decât un avion Airbus – atunci l-am comanda”.
Cu toate acestea, certificarea europeană pentru C919 este încă la 3-6 ani distanță, potrivit lui Florian Guillermet, de la Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației.
Provocările și perspectivele Comac
Călătoria Comac nu a fost lipsită de controverse, inclusiv acuzații de spionaj corporativ și dependența de piese americane. Congresmanul american Raja Krishnamoorthi a avertizat împotriva comandării avioanelor Comac din cauza acestor preocupări.
Dependența puternică a modelului C919 de componente străine, în special din SUA, reprezintă o potențială vulnerabilitate. „Dacă China încetează să mai cumpere componente de avioane din SUA, programul C919 va fi oprit sau va fi abandonat”, au remarcat analiștii Bank of America. Cu toate acestea, rapoarte recente sugerează o relaxare a tensiunilor comerciale, guvernul SUA permițând GE Aerospace să reia livrările de motoare către Comac.
Privind în viitor, Comac dezvoltă alte avioane, inclusiv avioane cu fuselaj larg, precum C929 și C939, și chiar un avion supersonic, C949.
În timp ce unii experți din industrie, precum John Schmidt de la Accenture, consideră că Comac este „la ani distanță de a obține certificarea în afara Chinei”, CEO-ul Airbus, Faury, recunoaște „accesul privilegiat” al Comac la vasta piață chineză, care reprezintă o cincime din cererea globală de avioane.