Un nou concept de avion hipersonic promite să transforme complet transportul aerian internațional. Proiectat de designerul spaniol Oscar Viñals, A-HyM Hypersonic Air Master ar putea reduce timpul de zbor dintre New York și Londra la doar 45 de minute, atingând o viteză de croazieră de Mach 7,3, echivalentul a peste 9.000 km/h, conform InterestingEngineering.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Avionul, aflat în faza de proiect, ar urma să transporte până la 170 de pasageri la o altitudine de aproximativ 30.000 de metri – de două ori mai mare decât cea a avioanelor comerciale obișnuite. „Acest concept de aeronavă le-ar permite pasagerilor nu doar să experimenteze un zbor unic, la viteze amețitoare în condiții excelente, ci și să ‘stăpânească’ timpul. De exemplu, o călătorie de la Londra la Los Angeles ar dura doar o oră și jumătate, din momentul îmbarcării până la coborâre”, a declarat Oscar Viñals.
Pentru a face față provocărilor tehnice majore ale zborului hipersonic, în special temperaturilor extreme de până la 1.000°C cauzate de frecarea cu aerul, avionul ar fi construit din materiale avansate precum titanul și fibra de carbon. Acestea oferă rezistență la temperaturi ridicate și sunt suficient de ușoare pentru a nu compromite performanța aeronavei.
Sistemul de propulsie al A-HyM este la fel de ambițios: un motor hibrid alimentat cu hidrogen, care combină tehnologiile turbojet, ramjet și ODE (oblique detonation engine). Această combinație ar permite aeronavei să funcționeze eficient de la decolare până la viteza de croazieră hipersonică, asigurând în același timp un impact ecologic mai redus față de avioanele cu combustibili fosili.
Un alt aspect important îl constituie reducerea zgomotului sonic. Viñals propune un sistem special de atenuare a boom-ului sonic, care ar putea permite zborurile hipersonice deasupra uscatului, zonă în care acestea sunt în prezent interzise din cauza disconfortului creat de zgomotul produs la depășirea vitezei sunetului.
Interiorul aeronavei este conceput pentru a oferi un nou standard de confort. În locul geamurilor convenționale, pasagerii ar avea parte de ecrane panoramice virtuale, care pot reda imagini în timp real din exterior sau pot afișa conținut de divertisment adaptat traseului de zbor. Cabina ar fi spațioasă și adaptată condițiilor unice ale zborului la altitudini și viteze extreme.
Deși A-HyM rămâne deocamdată la stadiul de concept, proiectul reflectă direcția în care se îndreaptă industria aerospațială: viteză extremă, eficiență energetică și experiență îmbunătățită pentru pasageri. Tehnologii considerate până de curând drept ficțiune, precum propulsia cu hidrogen sau atenuarea boom-ului sonic, sunt în prezent intens studiate de companii aerospațiale și agenții guvernamentale din întreaga lume.