Compania aeriană low-cost Wizz Air a intrat oficial în istorie, devenind primul operator global al noului model Airbus A321XLR echipat cu motor Pratt & Whitney GTF (Geared Turbofan). Airbus a confirmat marți livrarea aeronavei, marcând o etapă cheie în programul A321XLR, un avion care promite să redefinească echilibrul dintre eficiență, autonomie și costuri operaționale în segmentul single-aisle, potrivit Reuters.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Cu o autonomie extinsă de până la 8.700 km (4.700 mile nautice), A321XLR este considerat soluția ideală pentru companiile care vor să opereze zboruri transcontinentale sau intercontinentale fără a trece la aeronave wide-body, mult mai costisitoare.
Configurat pentru 239 de pasageri, noul model al flotei Wizz Air deschide oportunități comerciale noi pe piețe emergente, dar și pentru legături directe între orașe secundare din Europa și destinații din Orientul Mijlociu, Asia Centrală sau chiar coasta de est a Americii de Nord.
Motor american, eficiență europeană
Aeronava livrată Wizz Air este propulsată de motorul Pratt & Whitney GTF, recunoscut pentru consumul redus de combustibil, emisiile scăzute și zgomotul diminuat. Acest model de motor este produs de compania americană Pratt & Whitney, o filială a gigantului RTX (fost Raytheon Technologies).
În competiție directă cu CFM International – un joint-venture între GE Aerospace (SUA) și Safran (Franța) – P&W GTF a devenit opțiunea preferată pentru mai multe linii aeriene europene, mizând pe performanțele superioare în exploatarea pe rute lungi.
Wizz Air mizează pe expansiune
Compania maghiară de tip ultra-low-cost, cu sediul central în Budapesta, deține o flotă exclusiv Airbus și a plasat deja o comandă pentru 47 de unități A321XLR. Primirea acestui prim avion reprezintă un pas major în strategia sa de extindere, ce vizează conectarea orașelor europene cu destinații tot mai îndepărtate, fără escale și cu costuri competitive.
Modelul A321XLR le permite operatorilor precum Wizz Air să acceseze rute noi, anterior inaccesibile pentru aeronavele cu un singur culoar (single-aisle), reducând în același timp amprenta de carbon per pasager și crescând rentabilitatea zborurilor pe distanțe lungi.
Implicații pentru piața globală
Lansarea comercială a A321XLR are potențialul de a transforma profund dinamica industriei aviatice. Având o autonomie apropiată de cea a unor aeronave wide-body, dar cu un consum redus și cerințe logistice mai simple, acest model poate fi cheia relansării zborurilor directe între orașe regionale, fără a mai depinde de hub-uri mari precum Frankfurt, Paris sau Londra.
Pentru Wizz Air, care și-a consolidat reputația prin tarife agresive și o rețea extinsă în Europa Centrală și de Est, noua achiziție înseamnă mai mult decât modernizare: este începutul unei noi ere în care distanțele mari nu mai sunt un obstacol pentru zborurile low-cost.
Primele rute operate cu A321XLR urmează să fie anunțate
Primele rute operate cu A321XLR urmează să fie anunțate în săptămânile următoare, dar oficialii companiei au indicat deja că destinațiile din Peninsula Arabică, India și chiar Asia de Sud-Est sunt vizate în faza inițială.
Cu livrări programate până la sfârșitul deceniului, cele 47 de aeronave A321XLR vor constitui coloana vertebrală a expansiunii globale Wizz Air și ar putea influența profund modul în care zborurile lungi sunt percepute de publicul european.