China este vârful de lance al efortului global de dezvoltare a bateriilor cu ioni de sodiu (Sodiu-Ion/Na-Ion) de tip solid-state, în special prin intermediul pieței în plină expansiune a scuterelor electrice, transmite BBC.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Această strategie ar putea reduce semnificativ dependența de mineralele critice. În timp ce restul lumii se străduiește să recupereze decalajul în tehnologia bateriilor Litiu-Ion, companiile chinezești avansează deja cu producția de masă a alternativelor Na-ion.
Ce sunt bateriile Na-Ion
Bateriile Sodiu-Ion, care înlocuiesc litiul cu sodiul, sunt realizate din materiale ieftine care se găsesc din abundență. Acestea oferă performanțe comparabile cu cele ale tehnologiei Li-Ion când vine vorba de densitate energetică, putere și timpi de încărcare. Totodată, sunt considerate mai sigure și mai prietenoase cu mediul înconjurător, deoarece nu includ materiale toxice sau ușor inflamabile.
Aceste baterii funcționează ca și celelalte baterii. Primesc energie, o înmagazinează, apoi o furnizează dispozitivelor la care sunt conectate. Diferența o fac materialele folosite în construcția lor. Bateriile Li-Ion folosesc o soluție lichidă ca electrolit. Bateriile solid-state folosesc în general un electrolit solid, ceea ce le face mult mai sigure.
Încărcare de la 0% la 80% în 15 minute
De exemplu, Yadea, un important producător chinez de vehicule pe două roți, a lansat scutere cu propulsie pe bază de baterii Na-ion în ianuarie 2025, comercializate la prețuri cuprinse între 400 și 660 de dolari și a demonstrat stații de încărcare rapidă care pot reîncărca bateriile de la 0% la 80% în 15 minute.
Această inițiativă face parte dintr-o tendință mai amplă, companii chinezești precum CATL, cel mai mare producător de baterii din lume, anunțând planuri de producție în masă a bateriilor cu ioni de sodiu pentru camioane grele și autoturisme sub noul său brand Naxtra.

Concentrarea pe vehiculele pe două roți, denumite cu afecțiune „mici măgăruși electrici” în China datorită ubicuității și caracterului lor practic, este strategică. Așa cum explică Chen Xi, cercetător la Universitatea Xi’an-Jiaotong Liverpool, „vehiculele pe două roți funcționează, de obicei, pe distanțe mai scurte și la viteze mai mici… ceea ce le face mai puțin solicitante în ceea ce privește densitatea energetică și puterea de ieșire” – o limitare cheie a bateriilor cu ioni de sodiu comparativ cu cele litiu-ion.
Doar în 2023, aproximativ 55 de milioane de vehicule electrice pe două roți au fost vândute în China, depășind cu mult vânzările de mașini electrice. Această piață masivă oferă o cale promițătoare pentru atingerea economiilor de scară în producția de baterii cu ioni de sodiu.
Investiții masive și avantaje ale bateriilor cu sodiu
Pe lângă scutere, operatorii de rețea din China construiesc, de asemenea, stații de stocare a energiei folosind baterii cu ioni de sodiu, un domeniu considerat de mulți cercetători ca fiind principala aplicație pentru această tehnologie emergentă.
Interesul reînnoit pentru bateriile cu ioni de sodiu provine din mai mulți factori. Sodiul este de aproximativ 400 de ori mai abundent decât litiul, extras din sarea de mare, ceea ce îl face potențial mai ieftin și eliberează industria de blocajele din lanțurile actuale de aprovizionare cu litiu, care sunt puternic concentrate în China pentru procesare.
Deși prețurile litiului au scăzut recent, siguranța este un alt motiv convingător. Bateriile cu ioni de sodiu sunt mai puțin predispuse la supraîncălzire și ardere și sunt mai puțin afectate de vremea rece, oferind o performanță mai bună la temperaturi foarte scăzute comparativ cu celulele Li-Ion.
Deși bateriile Na-Ion se confruntă cu provocări, în special densitatea energetică mai mică, care le limitează autonomia în vehiculele cu patru roți, angajamentul firmelor chineze este substanțial. Producătorii chinezi au anunțat planuri în 2024 de a construi 27 de fabrici de baterii cu ioni de sodiu cu o capacitate combinată de 180 GWh, cu o capacitate globală proiectată de baterii cu ioni de sodiu care depășește 500 GWh până în 2033, iar China reprezentând peste 90% din aceasta.
Această investiție agresivă, incluzând peste 7,6 miliarde de dolari cheltuiți de firmele chineze pentru cercetare și dezvoltare în 2023, depășește cu mult eforturile din alte țări. Așa cum subliniază Zheng Jiayue, consultant la Wood Mackenzie, companiile chineze excelează în a aduce tehnologia de la „laborator la producția de masă mult mai rapid”, valorificând infrastructura existentă de producție a bateriilor Litiu-Ion pentru a accelera comercializarea.