SpaceX plănuiește până la 76 de lansări anuale ale rachetei Starship de la Cape Canaveral

Lansarea megarachetei Starship, construita de compania SpaceX
Starship Full Stack” by Official SpaceX Photos is licensed under CC BY-NC 2.0

Compania SpaceX intenționează să transforme un fost sit de lansare din Florida într-un nod major al programului său Starship, cu până la 76 de lansări pe an planificate de la Cape Canaveral. Informația apare într-un raport preliminar de impact asupra mediului (EIS) publicat săptămâna trecută, primul dintr-o serie de documente oficiale care vizează planurile companiei pe Coasta Spațială a Statelor Unite, potrivit Phys.org.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Zona vizată este Complexul de Lansare Spațială 37 (SLC-37), aflat în proprietatea Departamentului Forțelor Aeriene, care a fost folosit anterior de United Launch Alliance (ULA) pentru misiunile cu racheta Delta IV Heavy. Acest complex a fost închis după ultima lansare a vehiculului în 2024. În paralel, Administrația Federală a Aviației (FAA) elaborează un alt raport de impact pentru situl învecinat, Complexul 39-A de la Kennedy Space Center, de unde SpaceX vrea să lanseze Starship de până la 44 de ori anual.

Potențial de peste 200 de lansări anuale

Împreună, cele două locații ar putea găzdui până la 120 de lansări Starship pe an, un număr care ar crește semnificativ ritmul deja amețitor al SpaceX. Dacă se adaugă și zborurile cu rachetele Falcon, compania ar putea ajunge să efectueze peste 200 de lansări anual de pe Coasta Spațială a Floridei.

Inițial, SpaceX a luat în calcul construirea unui complex complet nou, SLC-50, însă varianta a fost abandonată în urma analizelor de mediu și arheologie. Raportul subliniază că reutilizarea infrastructurii existente este mai eficientă și are un impact redus asupra ecosistemului, spre deosebire de dezvoltarea unor terenuri verzi nedezvoltate.

Consultări publice și planuri de testare

Versiunea finală a raportului este așteptată în toamnă, dar până atunci, vor avea loc consultări publice în format fizic și online. Întâlnirile vor fi organizate în Titusville, Cape Canaveral și Cocoa, iar o audiere virtuală va fi disponibilă între 15 și 28 iulie pe site-ul oficial dedicat proiectului.

Raportul detaliază impactul potențial al lansărilor și aterizărilor rachetei Starship, considerată cea mai puternică rachetă construită vreodată. Deocamdată, SpaceX a efectuat lansări Starship doar din Texas, în cadrul unor teste suborbitale. Primele două zboruri din 2025 s-au soldat cu distrugerea treptei superioare în atmosferă, într-un spectacol vizibil din sudul Floridei, Bahamas și Caraibe. Cel mai recent test a avut un parcurs mai bun, dar a pierdut controlul la jumătatea traiectoriei.

Investiții majore și planuri de expansiune

În prezent, SpaceX lucrează la un proiect de infrastructură evaluat la 1,8 miliarde de dolari pentru a construi o fabrică Starship și pentru a susține operațiunile de lansare de la Canaveral și Kennedy. Compania speră să efectueze prima lansare Starship de pe Coasta Spațială până la sfârșitul acestui an, dar acest obiectiv depinde de finalizarea raportului EIS și de aprobările ulterioare ale FAA. Între timp, racheta Starship rămâne la sol, până la finalizarea anchetei privind cel mai recent incident din zbor.

Raportul de mediu al Forțelor Aeriene menționează că SpaceX nu urmărește doar lansări frecvente, ci și un număr dublu de aterizări: 76 pentru treapta Super Heavy, care se întoarce la câteva minute după lansare, și 76 pentru treapta superioară, care ar putea reveni după ore, zile sau chiar ani, în funcție de misiune. Planul include construirea a două rampe de lansare și două platforme de aterizare. Aproximativ jumătate dintre lansări ar avea loc noaptea, iar unele dintre aterizări ar putea fi realizate pe mare, cu nave-drone, așa cum se întâmplă în prezent cu Falcon 9.

Impacturi ecologice și măsuri compensatorii

Raportul EIS, realizat sub coordonarea Space Force și cu contribuții din partea FAA, NASA, Gărzii de Coastă, Serviciului pentru Pești și Faună Sălbatică și Serviciului Parcurilor Naționale, analizează nu doar impactul asupra mediului, ci și implicațiile sociale, economice, istorice și culturale. În total, sunt evaluate 68 de posibile efecte. Raportul preliminar concluzionează că niciunul nu ar avea un impact semnificativ, cu excepția zgomotului. Lansările și revenirile din spațiu vor aduce bubuituri sonice mai dese și mai puternice decât cele produse în prezent de Falcon 9, ceea ce ar putea accentua disconfortul comunităților locale.

Pentru a reduce impactul asupra speciilor protejate, SpaceX s-a angajat să compenseze pierderea habitatului natural, cum ar fi cel al șoarecelui de plajă din sud-est, prin investiții în alte zone de conservare. Alte măsuri vizează protejarea liliecilor tricolori, șerpilor indigo estici, țestoaselor Gopher și vulturilor pleșuvi.

Beneficii economice și echilibru între operatori

În ciuda potențialelor inconveniente, raportul arată că dezvoltarea și operarea sitului ar avea beneficii economice clare pentru regiune. În plus, unitatea Space Launch Delta 45, care supervizează lansările de la Kennedy și Canaveral, va avea rolul de a asigura un acces echitabil și pentru ceilalți operatori spațiali, evitând conflictele de programare.

Din perspectiva Departamentului Apărării și a Space Force, obiectivul este ca noul complex să contribuie la programul național de Acces Asigurat la Spațiu, consolidând capacitatea de lansare a SUA pentru clienți guvernamentali și comerciali, și sprijinind dezvoltarea unei industrii spațiale competitive la nivel global.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...