Un studiu realizat în primăvara anului 2025 de organizația nonprofit Common Sense Media relevă că 72% dintre adolescenții din Statele Unite au folosit cel puțin o dată un companion AI. Cercetarea a fost efectuată de experți ai NORC din cadrul Universității din Chicago, pe un eșantion reprezentativ de 1.060 de tineri cu vârste între 13 și 17 ani, potrivit TechCrunch.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Studiul definește „companionii AI” ca fiind chatboți creați pentru conversații personale, nu asistenți digitali utilizați pentru teme, generare de imagini sau căutări rapide de informații. Printre exemplele menționate se regăsesc aplicații precum Character.AI și Replika, dar și platforme generale precum ChatGPT sau Claude, dacă sunt utilizate în scopuri conversaționale.
Conform datelor colectate, 52% dintre adolescenții chestionați spun că folosesc în mod regulat astfel de chatboți. Dintre aceștia, 13% interacționează zilnic cu un companion AI, iar 21% de câteva ori pe săptămână. În același timp, aproximativ un sfert dintre tineri afirmă că nu au încercat niciodată un astfel de serviciu, băieții (31%) fiind mai reticenți decât fetele (25%).
Utilizările sunt variate. Aproape jumătate dintre adolescenți (46%) percep aceste instrumente ca simple programe, în timp ce 33% le asociază cu forme de interacțiune socială sau relații. Printre motivele frecvent invocate pentru utilizarea companionilor AI se numără: divertismentul (30%), curiozitatea față de tehnologie (28%), dorința de a primi sfaturi (18%) și accesibilitatea constantă a AI-ului (17%).
În privința încrederii, 50% dintre adolescenți declară că nu se bazează pe informațiile furnizate de AI. Diferențele de vârstă sunt relevante aici: tinerii mai mari (15–17 ani) au o încredere mai scăzută (20%) în comparație cu cei de 13–14 ani (27%).
O treime dintre respondenți afirmă că discuțiile cu companionii AI li se par mai satisfăcătoare decât cele cu prietenii din viața reală. Totuși, majoritatea (67%) consideră că relațiile umane rămân superioare. Un alt aspect important subliniat de studiu este rolul AI-ului ca instrument de antrenament social. 39% dintre adolescenți spun că au exersat abilități sociale în conversații cu AI și le-au aplicat ulterior în interacțiuni reale. Printre aceste abilități se numără: inițierea de conversații (18%), oferirea de sfaturi (14%) și exprimarea emoțiilor (13%).
Deși există preocupări în creștere privind impactul acestor tehnologii asupra sănătății mintale a tinerilor — inclusiv cazuri mediatizate, cum ar fi cel al companiei Character.AI, implicată în procese legate de suicid și promovarea violenței — studiul sugerează că adolescenții nu își neglijează complet viața socială.
80% dintre cei care folosesc companioni AI spun că petrec mai mult timp cu prietenii reali decât cu chatboții, iar doar 6% afirmă contrariul.
Aceste date oferă o privire timpurie asupra modului în care adolescenții folosesc inteligența artificială pentru a simula interacțiuni umane și pentru a explora aspecte precum prietenia virtuală, sprijinul emoțional, conversațiile informale și chiar jocurile de rol.