Dorința pornită în anii ’90 pentru majoritatea românilor pasionați de autoturisme, deținerea unei mașini germane, poate fi considerată înfăptuită. În prezent, pe străzile din România circulă mult mai multe modele germane decât orice alte modele, inclusiv Dacia. Indiferent dacă ne raportăm la totalul mărcilor sau doar la una – Volkswagen, ca volum, brandul național a fost depășit.
Anul trecut, în România, din totalul de 8,44 milioane de autoturisme înmatriculate, peste 1,45 de milioane erau Volkswagen, iar 1,43 de milioane erau Dacia. Dacă ne referim strict la mașini germane, la final de 2024, în afară de VW, în țara noastră mai erau înmatriculate peste 730.000 de modele Opel, 450.000 de mașini Audi, peste 420.000 de autoturisme BMW și aproape 300.000 de Mercedes-Benz.
Prima dată, mașinile Volkswagen au ajuns să depășească Dacia la finalul anului 2022, însă cu o marjă fragilă, de câteva mii de unități înmatriculate. În timp, această marjă s-a consolidat. Potrivit datelor DGPCI, la 31 decembrie 2022 erau înmatriculate în România 1.379.831 de autoturisme Volkswagen și 1.373.643 de autoturisme Dacia. Cu toate acestea, depășirea era clar doar o problemă de timp și încă de acum 5 ani se crease un trend, iar înmatriculările de mașini Volkswagen în România creșteau într-un ritm susținut, nu alimentate de vânzările de mașini noi, ci de importurile second-hand.
Mitul mașinii germane foarte popular la nivel local, prețurile accesibile, mult sub cele ale unor mașini noi indiferent de marcă, simplificarea procedurilor și eliminarea taxelor auto – toate acestea coroborate cu creșterea veniturilor românilor și simplificarea accesului la creditare au dus la importuri masive de mașini second-hand. Desigur, când vorbim de creșterea importurilor de mașini germane nu ne referim exclusiv la Volkswagen, însă această marcă a avut cea mai mare creștere.
În intervalul 2019-2024, numărul de autoturisme Dacia înmatriculate în România a continuat să crească, însă nu a putut ține pasul cu importurile second-hand de modele Volkswagen, la care se adaugau și vânzările de mașini noi, chiar dacă mult mai reduse.
Astfel, încă de acum cinci ani, devenea clar că depășirea Dacia din postura de lider este doar o problemă de timp. La final de 2019, erau înmatriculate 1.333.890 autoturisme Dacia și 1.203.361 Volkswagen și diferența scăzuse, însă încă era clară. Un an mai târziu, la final de 2020, diferența dintre Dacia și Volkswagen era sub 100.000 de mașini: 1.349.350 Dacia la 1.260.987 Volkswagen.
Vine finalul lui 2021, iar depășirea devenise inevitabilă: 1.357.847 Dacia la 1.335.094 Volkswagen înmatriculate în România, la doar vreo 20.000 de mașini diferență.
Momentul depășirii a fost la final de 2022, când datele DGPCI arată că erau înmatriculate pe teritoriul țării noastre 1.373.643 de autoturisme Dacia și 1.379.831 Volkswagen, cu aproximativ 6.000 mai multe.
Odată realizată, diferența s-a păstrat în următorii doi ani, iar marja de diferențiere a crescut: 1.415.821 mașini VW înmatriculate la final de 2023, la 1.399.525 Dacia, dar și 1.458.348 VW la 1.439.513 Dacia la final de 2024.
Ce mărci de mașini preferă românii, în afară de cele germane
Românii preferă mărcile germane, dar și cele românești, clasamentul fiind încheiat de cele franceze și japoneze. Totodată, marca Ford a fost preferată de aproximativ 600.000 de români, constructorul din Detroit fiind singurul reprezentant american cu volum mare de înmatriculări pe piața locală, potrivit datelor parcului auto național la final de 2024.
În total Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes-Benz și Opel adună peste 39% din totalul autoturismelor înmatriculate în România, cu peste 3,35 milioane de mașini dintr-un total de 8,44 milioane. La acestea se adaugă peste 1,43 de milioane de modele Dacia, ducând totalul de modele românești și germane la peste jumătate din total.
Astfel, la final de 2024 pe șosele din România erau predominante modelele Volkswagen (1,45 milioane) și Dacia (1,43 milioane).
Urmează Opel, cu peste 730.000 de mașini, Ford cu aproximativ 600.000, Renault cu peste 450.000, Audi cu peste 450.000, Skoda cu peste 450.000, BMW cu peste 420.000.
Mai departe vine Mercedes-Benz cu peste 300.000 de mașini înmatriculate în România, Peugeot cu aproape 200.000 de unități, Hyundai și Toyota cu câte 160.000, Seat și Fiat, cu aproximativ 130.000 fiecare, apoi Daewoo cu 127.000.
Sub 100.000 de mașini de marcă găsim Nissan, cu 93.000, Mazda, Citroen și Suzuki cu aproximativ 80.000, Kia cu 67.000, Honda cu 38.000 de unități și Mitsubishi cu 34.000.
În coada clasamentului găsim și 27.000 de modele Oltcit, 22.000 de ARO și aproximativ 10.000 de mașini Trabant.
Sursa foto: Opel