Gilles Vidal, șeful departamentului de design al Renault, susține că mașinile de tip monovolum ar putea face o revenire în forță, relatează Autocar. Acesta pretinde că designerii se îndepărtează de caracteristicile stilului convențional al SUV-urilor, în scopul sporirii eficienței, iar modelele MPV vor fi la mare căutare.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
MPV-urile, moda anilor 1990
MPV-urile, sau multi purpose vehicle, sunt mașini gândite să transporte cât mai multe persoane și bagajele lor, dar care să aibă dinamica de conducere a unei mașini normale. Aceasta este diferența principală între microbuzele mici și monovolume, faptul că șoferul, deși conduce o mașină mare, nu se simte ca și cum ar fi la volanul unei dube.
Primul monovolum de succes a fost prima generație a Renault Espace, care acum s-a transformat în sine într-un SUV. Acesta venea în configurații de 5 sau 7 locuri, cu scaune modulare. Primul Espace a definit modelul de mașini tip MPV, multipli producători luându-le pe urmă. Printre cele mai populare monovolume în România sunt Opel Zafira, Ford Galaxy sau Volkswagen Sharan. Dacia are în gama de modele o tentativă de monovolum, prin modelul Jogger, dar nu este pe principiul de bază al unui MPV.
Primul SUV popular în Europa, tot din grupul Renault
SUV-urile au existat dinaintea monovolumelor, iar unul dintre cele mai populare a fost Toyota RAV4. În Europa, acest trend nu a prins prea mult, întrucât SUV-urile existente fie erau de lux, deci în afara bugetului majorității europenilor, fie se simțeau prea ieftine la interior, pentru că erau pline de plastic ieftin și plictisitor.
Toată această paradigmă s-a schimbat cu prima generație de Nissan Qashqai, primul SUV de buget al japonezilor. Cu prima generație lansată în 2006, acesta a fost construit în Marea Britanie, astfel salvând divizia engleză a Nissan de la faliment. În esență, modelul Qashqai este un hatchback înlățat, după cum relatează chiar creatorul proiectului B32A, David Twohig, într-un interviu. Dar, datorită poziției sale înalte de condus și a capabilităților sale de a ieși fără probleme de pe drum, a fost un real succes.

De atunci, mai toți producătorii au în portofoliul lor un SUV, inclusiv mărcile de mașini sport, precum Ferrari Purosangue sau Lamborghini Urus. Iar printre cele mai populare regăsim modele precum Volkswagen Tiguan sau Dacia Duster. Ca urmare a ascensiunii rapide a SUV-urilor, MPV-urile au căzut în anonimat. Puținele tentative de a mai vinde un monovolum au fost Renault Espace până în 2020, sau Ford Galaxy până în 2023.
Designer-ul șef al Renault: MPV-urile vor reveni în forță
Gilles Vidal, șeful departamentului de design al Renault, consideră că electrificarea mașinilor ar putea duce la o renaștere a segmentului MPV. El a declarat că, în esență, SUV-urile au câștigat în fața MPV-urilor pentru că, deși au „ aceleași motoare, aceeași greutate, aceleași caracteristici, sunt mașini pe care ți le dorești”.
Monovolumele joacă deja un rol important pe piața din China, unde clienții sunt mai interesați de spațiul din spate decât orice. De aceea, producătorii creează versiuni special adaptate pentru piața din China, unde mașinile sunt mai lungi și mai spațioase.
Cu toate că Renault crede că MPV-urile vor renaște, Vidal a spus că singurele modele în stil retro sunt Renault 4, 5 și Twingo, restul mergând spre viitor și inovație.