Ducati, unul dintre cei mai avansați producători de motociclete din punct de vedere tehnologic, se pregătește să intre într-un nou capitol al inovației. Conform unor aplicații de brevet recent publicate, brandul italian dezvoltă un sistem automat de ambreiaj destinat motocicletelor sport de înaltă performanță. Tehnologia propusă va permite fie funcționarea complet automată a ambreiajului, fie controlul manual, păstrând pedala de schimbare a vitezelor acționată clasic cu piciorul.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Un nou pas spre viitorul transmisiilor moto
Sistemele automate sau semi-automate de transmisie au început să fie din ce în ce mai populare în ultimii ani, cu mărci precum Yamaha, KTM, BMW și, bineînțeles, pionierul Honda, deja implicate în acest domeniu. Ducati, însă, a preferat până acum o abordare mai conservatoare. Totuși, prin aceste brevete, producătorul din Bologna pare gata să aducă propria interpretare asupra ambreiajului automat.
Noul sistem Ducati seamănă în concept cu Honda E-Clutch, dar diferă în modul de funcționare. Ambreiajul automat Ducati este controlat hidraulic, nu prin cablu, și include o unitate de control electronic și un actuator electromecanic, capabil să înlocuiască complet acționarea manuală a ambreiajului, dar și să coexiste cu ea.
Două versiuni pentru flexibilitate maximă
Ducati descrie în documentația tehnică două variante ale sistemului:
- Prima versiune este concepută pentru a putea fi ușor integrată pe motocicletele deja existente echipate cu ambreiaj hidraulic. Include o unitate de comandă, un actuator, un cilindru principal hidraulic și un cilindru adițional legat de maneta de ambreiaj. Astfel, atât riderul, cât și sistemul electronic pot acționa ambreiajul, în funcție de preferință sau de contextul de rulare.
- A doua variantă elimină legătura mecanică directă dintre manetă și ambreiaj. În schimb, maneta transmite semnale electrice către unitatea de control, care apoi comandă actuatorul pentru a acționa ambreiajul hidraulic.
Ambele versiuni oferă aceleași avantaje: riderul poate alege să folosească maneta în mod tradițional sau poate lăsa totul pe seama sistemului automat, care decuplează și recuplează ambreiajul la oprire și pornire, prevenind oprirea accidentală a motorului (anti-stall).
Funcționalități avansate pentru performanță maximă
Ducati nu se oprește doar la confort. Noul sistem este gândit special pentru motociclete sport și de competiție, oferind caracteristici de top:
- Mod launch control, care optimizează plecările de pe loc pentru o accelerație maximă.
- Strategie automată de schimbare a vitezelor, sincronizată cu un senzor de sarcină din pedala de schimbare, pentru schimburi rapide și precise.
- Rev-matching automat, prin care sistemul reglează automat turația motorului în timpul retrogradărilor, pentru o tranziție lină între trepte.
Această inovație ar putea permite Ducati să ocolească restricțiile impuse de regulamentul FIM pentru competițiile WSBK și WSS, care interzic folosirea surselor externe de putere pentru acționarea ambreiajului — cu excepția cazului în care sistemul este prezent pe modelul omologat pentru circulație rutieră. Astfel, Ducati ar putea integra tehnologia într-un model de serie și să o folosească și în competiții.
Prin dezvoltarea acestui sistem de ambreiaj semi-automat hidraulic, Ducati își consolidează poziția în avangarda tehnologică a industriei moto. Fără a compromite plăcerea controlului manual, noua tehnologie oferă un plus de rafinament și performanță, pregătind terenul pentru o nouă generație de motociclete sportive – la fel de inteligente pe cât sunt de rapide