În acest an, Honda Instituto de Seguridad (HIS) marchează 30 de ani de activitate dedicată instruirii motocicliștilor din Spania, consolidându-și statutul de centru de referință în domeniul siguranței rutiere pe două roți. De la un program modest desfășurat la sfârșit de săptămână în anii ’90, până la o instituție de formare complet echipată, cu facilități moderne și un curriculum extins, HIS a devenit un reper nu doar la nivel național, ci și european.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
De la inițiativă locală la instituție națională
Povestea HIS începe în anul 1992, odată cu înființarea primei școli Honda de conducere moto în Spania. Activitățile se desfășurau inițial pe secțiunile de testare ale fabricii Montesa Honda din Esplugues de Llobregat, Barcelona, în regim de weekend, cu un număr limitat de instructori. Primii pași au vizat formarea tinerilor de 14-16 ani, vizați de legislația vremii care le permitea conducerea motocicletelor de 50 cm³. Colaborările cu școlile locale au permis derularea unor programe gratuite, cu sesiuni teoretice și practice.
În 1996, Honda și-a mutat activitatea într-un spațiu dedicat în Santa Perpètua de Mogoda, unde a fost înființată o nouă școală moto, cu platforme de antrenament și clădiri proprii. Această mutare a permis desfășurarea unor sesiuni mai complexe, cu utilizarea motocicletelor de 50 cm³ și 250 cm³. Timp de un deceniu, acest centru a rămas nucleul activităților până în 2009, când, în urma unei investiții de 4 milioane de euro, a fost inaugurat Honda Instituto de Seguridad, într-o formă complet modernizată.
Răspunsul la o nevoie socială
Conform lui Albert Cavero, Manager al Departamentului Pan European pentru Siguranță Rutieră al Honda Motor Europe, perioada 2003-2006 a coincis cu o creștere semnificativă a vânzărilor de motociclete în Spania, dar și a accidentelor rutiere. „Nu era vorba de creșteri mici. De la an la an, cifrele urcau tot mai mult. Am realizat că trebuie să facem mai mult”, a declarat Cavero.
Una dintre concluziile analizei efectuate de HIS a fost legată de lipsa sistemelor de frânare avansate (ABS) pe majoritatea motocicletelor aflate în circulație. Deși ABS-ul a devenit obligatoriu pentru motocicletele noi peste 125 cm³ abia începând cu 2017, parcul existent de motociclete din Spania are o vârstă medie estimată la 17-18 ani, ceea ce înseamnă că aproximativ 70% dintre motocicliști nu beneficiază de acest sistem.
O viziune integrată asupra siguranței
HIS a răspuns acestor provocări prin dezvoltarea unui program de formare complex, structurat pe trei piloni: abilități tehnice, conștientizarea riscurilor și atitudinea motociclistului. Instructorii certificați Honda oferă cursuri care combină teoria cu exercițiile practice, adaptate tuturor nivelurilor – de la începători, până la profesioniști, forțe de ordine, salvatori și instructori.
În prezent, HIS este singurul centru de siguranță moto din Spania deținut și operat direct de un producător. Centrul se întinde pe o suprafață de peste 20.000 m² și include:
- un circuit multifuncțional de 8.000 m² pentru simularea condițiilor reale de trafic;
- suprafețe cu aderență redusă, pentru antrenamente de frânare de urgență și control al stabilității;
- o zonă off-road de 6.000 m² pentru formarea în condiții dificile de teren.
Educație timpurie și implicarea părinților
HIS oferă și cursuri dedicate copiilor începând cu vârsta de șase ani, utilizând motociclete Honda CRF de 50, 110 și 125 cm³. Participarea părinților este obligatorie în aceste cazuri. „Aceasta nu este o experiență individuală”, a declarat Cavero. „Este necesară prezența părinților pentru ca procesul educațional să continue și în afara centrului.”
Impactul statistic al programului
Potrivit datelor oficiale furnizate de HIS:
- peste 30.000 de participanți au finalizat cursurile de la inaugurarea centrului în 2009;
- participanții care urmează cursurile sunt cu 30% mai puțin susceptibili să fie implicați în accidente;
- anual, peste 2.000 de persoane urmează programele de instruire;
- peste 40% dintre înscriși ajung la HIS prin recomandări personale;
- scorul de autoevaluare al participanților crește, în medie, cu 2,4 puncte după formare;
- chiar și motocicliștii avansați raportează o creștere medie a scorului cu 1,0 punct;
- aproximativ 20% din cursanți revin pentru noi sesiuni de instruire;
- 33% dintre participanți au între 0 și 3 ani de experiență în conducere;
- centrul este recunoscut de Asociația Constructorilor Europeni de Motociclete (ACEM) pentru standardele înalte de formare – un nivel atins de doar 32 de instituții la nivel global.
Un reper în formarea rutieră
Honda Instituto de Seguridad continuă să joace un rol esențial în promovarea unei culturi a siguranței rutiere, într-un context în care mobilitatea individuală este în continuă transformare. „Scopul activității noastre de formare nu face parte din afacerea Honda cu motociclete, ci din responsabilitatea noastră socială”, a afirmat Cavero.
După 30 de ani de existență, HIS rămâne o expresie concretă a angajamentului Honda pentru un viitor mai sigur, în care fiecare motociclist are acces la instruirea necesară pentru a se deplasa cu încredere și responsabilitate.