Yamaha pare hotărâtă să schimbe radical standardele de siguranță în motociclism, odată cu un nou brevet recent depus, care vizează un sistem de senzori dedicat activării airbagurilor montate pe motociclete.
Informațiile au fost făcute publice printr-o aplicație de patent oficială și vin într-un moment în care interesul pentru siguranța activă pe două roți crește semnificativ, dar soluțiile practice întârzie să devină mainstream.
Deși airbagurile au devenit echipamente standard în automobile încă din anii ’80 – salvând, potrivit National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), peste 50.000 de vieți în SUA între 1987 și 2017 și prevenind anual aproximativ 70.000 de decese la nivel global – aplicarea acestei tehnologii în lumea motocicletelor a fost mult mai lentă. În prezent, singura motocicletă de serie care oferă un airbag integrat este Honda Gold Wing, lansată cu acest sistem în 2007.

Problema nu constă în lipsa eficienței tehnologiei, ci în dificultatea de a o adapta la contextul dinamic și impredictibil al motocicletelor. Riderii nu sunt protejați de caroserie, nu poartă centuri de siguranță, iar poziția corpului și rapiditatea impactului necesită declanșarea aproape instantanee a airbagului, într-un sistem capabil să analizeze multiple tipuri de mișcare și impact.
Yamaha încearcă să rezolve una dintre cele mai mari provocări în această zonă: senzorii și algoritmii care declanșează airbagul. Conform brevetului recent, compania dezvoltă un sistem cu doi senzori de accelerație, amplasați înainte și după centrul de greutate al motocicletei.

Aceștia detectează accelerația pe trei axe – orizontală, laterală și verticală – și oferă unității de control informații esențiale pentru a decide, într-un timp extrem de scurt, dacă vehiculul este implicat într-un accident și din ce direcție vine impactul.
Interesant este că Yamaha a ilustrat în aplicația de brevet atât modelul sportiv YZF-R1, cât și scuterul cu trei roți Tricity, ca exemple de implementare a sistemului. Alegerea modelului R1 este notabilă, deoarece tocmai acest tip de motocicletă a fost considerat de specialiștii Autoliv – gigantul global în siguranță auto – drept cel mai dificil caz pentru aplicarea airbagurilor.
Atsushi Ishii, directorul tehnologic al diviziei mobile Autoliv, declara în 2023 că motocicletele sport reprezintă „cea mai mare provocare”, tocmai din cauza poziției avansate a riderului, aproape de rezervor.

Pe de altă parte, Tricity – cu ale sale trei roți și platformă gândită pentru stabilitate și atragerea utilizatorilor de autoturisme – pare un candidat ideal pentru integrarea airbagului. Autoliv a testat în 2023 un concept similar pe un Piaggio MP3, rivalul direct al Tricity.
Brevetul Yamaha aduce un suflu nou în eforturile de a face motocicletele mai sigure. Deși implementarea pe scară largă este încă departe, acest pas ar putea reprezenta începutul unei revoluții în siguranța moto, cu potențialul de a schimba percepția publicului asupra riscurilor asociate cu mersul pe două roți.