În România, din totalul celor 8,44 de milioane de autoturisme înmatriculate la finalul anului 2024, există și exemplare a căror vechime trece de 50 de ani, dar și niște zeci de mii de exemplare sărite de 25-30 de ani.
Majoritatea sunt de producție locală, fiind vorba de modele Aro, Dacia sau Oltcit, însă se adaugă și modele străine Fiat, Skoda, Gaz sau Lada.
Chiar dacă nu sunt considerate de toți mașini clasice în adevăratul sens al cuvântului, precum modelele vechi Mercedes-Benz, BMW sau Ford, aceste mașini au farmecul lor și au fost utilizate pe scară largă în țara noastră pentru că 1) puteau fi cumpărate în România și 2) prețurile lor erau pe măsura bugetelor disponible.
Aceste modele au împânzit străzile României înainte de 1989, dar au rămas în uz mult timp și după anul 2000 sau în unele cazuri până în prezent.
ARO
În prezent, sunt înmatriculate 22.678 de modele Aro în România. În statisticile DGPCI, majoritatea modelelor (peste 22.000) sunt nespecificate. Modelele Aro au fost fabricate la Câmpulung Muscel între 1957 și 2003.
În total, peste 380.000 de mașini au ieșit de pe linia de producție, iar exporturile s-au realizat în peste 100 de țări. De-a lungul timpului, au fost fabricate numeroase modele, de la 2 la 5 uși, cu până la 8 locuri.
În prezent, apar înmatriculate în România, printre altele, șapte modele M461, care au fost produse începând cu 1964. M461 a fost produs în peste 80.000 de exemplare, o parte fiind exportate, însă cele mai multe au fost folosite de armata română.
Totodată, în statistici apare înmatriculat și un model Aro Dragon. Modelul Dragon a fost construit pe baza unui model Aro cu ampatament lung, avea un blindaj ușor și era destinat Ministerului Apărării, putând fi echipat cu diferite dispozitive militare, precum mitralieră.
DACIA
Dacia 1300, model fabricat între 1964 și 1988, bazat pe Renault 12, era prezent pe străzile România, la final de 2024, în 455 de exemplare.
Acestora li se mai adaugă 55 de Dacia 1100 (primul model Dacia, fabricat între 1968 și 1971 în peste 30.000 de exemplare) și aproape 3.000 de 1310 (fabricate între 1979 și 2003), câteva Dacia Sport (model fabricat în perioada 1983-1992, în peste 5.500 de exemplare) dar și câteva modele 1301, 1307, 1309, 1320, 1325 sau 1410. Pe lângă acestea, mai sunt înmatriculate aproximativ 100 de modele Nova și SuperNova, dar și aproape 800 de Solenza. Modelele SuperNova (fabricat în perioada 2000-2003) și Solenza (2003-2005) beneficiau deja de pe urma sosirii francezilor de la Renault în România. Anumite versiuni de SuperNova erau dotate cu servodirecție, aer condiționat și jante de aliaj, iar Solenza venea în anumite versiuni cu servodirecție, aer condiționat, jante de aliaj, airbag-uri și geamuri electrice. În total, pe poarta fabricii Dacia de la Mioveni au ieșit peste 2,2 milioane de autovehicule.
Totodată, există înmatriculate 17 model Dacia 500 sau Lăstun, model de mici dimensiuni fabricat între 1988 și 1991 la Timișoara. Dacia 500 avea 3 uși, un motor de 22,5 cai-putere și o transmisie manuală în 4 trepte. Viteza maximă era de 106 km/oră pentru modelul care cântărea sub 600 de kilograme.
Este foarte posibil să existe mai multe modele dintre cele de mai sus în totalul modelelor Dacia înmatriculate în România, întrucât aproape 650.000 de mașini din statistici sunt model nespecificat.
DAEWOO
Modelele Daewoo nu se încadrează neapărat la mașini clasice, însă cel mai tânăr model Cielo are 20 de ani vechime, iar cel mai nou Tico aproximativ 27 de ani, și rolul acestei mărci în istoria auto recentă a românilor este unul puternic.
Constructorul coreean Daewoo încă este prezent pe străzile din România cu aproape 2.500 de modele Cielo, peste 600 de Tico, dar și peste 14.000 de Matiz. La acestea se adaugă modele Nubira, Leganza, Lanos, Lacetti, Kalos, Damas sau Espero. În total sunt peste 131.000 de mașini, majoritatea model nespecificat.
Daewoo a funcționat între 1967 și 1999, iar în România a produs modelele Tico, Matiz, Cielo, Espero și Nubira, între 1996 și 2005.
FIAT
Constructorul italian Fiat este prezent în statistici cu mai multe modele clasice, printre care Fiat 1100D (produs între 1953 și 1969), Fiat 1300 (1961-1967), Fiat 2300 (1961-1968), Fiat 124 (1966-1984) sau Fiat 126 (1972-1980).
GAZ și LADA
Printre mașinile vechi înmatriculate în România se regăsesc și peste 100 de modele rusești Gaz, dar și peste 10.000 de Lada, printre care 1200 (lansat în 1970 și produs până în 1988), Lada 1500 (fabricat între 1972 și 1984), Niva, dar și modele produse după 1990 precum Samara sau Vesta.
OLTCIT
Fabricat începând cu 1982 la Craiova, Oltcit-ul a fost construit timp 9 ani, iar după 1991, odată cu retragerea francezilor de la Citroen din asociere, modelul a fost redenumit Oltena și mai fost fabricat până în 1994.
În cei 12 ani de producție, în fabrica de la Craiova au fost fabricate patru versiuni: trei variante ale hatchback-ului în 3 uși și o camionetă cu 2 locuri.
În prezent, în România mai sunt înmatriculate peste 27.000 de modele Oltcit, iar cel mai tânăr are 31 de ani.
TRABANT
Mașinile Trabant s-au fabricat între anii 1957 și 1991, inițial în Germania de Est, iar după 1990 în Germania. În total, de pe linia de producția a constructorului VEB Sachsenring au ieșit peste 3 milioane de unități. Au existat patru modele: P50 sau 500, produs între 1957-1962, 600 (1962-1965), 601 (1964-1990) și 1.1 (1990-1991).
La baza, 500, 600 și 601 aveau o arhitectură similară: șasiu metalic, caroserie din duroplast, motor în doi timpi în doi cilindri (19 cai-putere) și o greutate de 600 kg.
La finalul anului trecut, în România erau înmatriculate peste 9.200 de mașini Trabant.
SKODA
În România mai erau înmatriculate la finalul anului trecut 13 modele Skoda 100 (fabricate între 1969-1977), 105, 110 și 120 (fabricate între 1977 și 1990).