La aproape doi ani de la termenul planificat inițial, Lockheed Martin a anunțat finalizarea modernizării majore TR-3 (Technology Refresh 3) pentru avionul multirol F-35 Lightning II. Noua configurație este considerată esențială pentru sprijinirea capacitatilor viitoare de luptă, în special a celor din programul Block 4, care vizează cea mai ambițioasă modernizare a unui avion de vânătoare din istorie, anunță ArmyRecognition.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Cu toate acestea, o singură funcție de luptă din pachetul TR-3 mai are nevoie de validare oficială din partea guvernului SUA, ceea ce înseamnă că avioanele echipate cu această versiune software nu sunt încă complet operaționale.
Ce aduce TR-3: putere de calcul și inteligență artificială
Modernizarea TR-3 aduce peste 75 de modificări hardware și software, printre care un nou procesor integrat cu o putere de calcul de 25 de ori mai mare decât versiunea TR-2. Acest lucru permite afișaje de bord mai performante, actualizări de sistem mai rapide și compatibilitate cu funcții de inteligență artificială.
Totodată, TR-3 stă la baza viitoarelor capabilități ale pachetului Block 4, ce include un radar de generație nouă (AN/APG-85), senzori avansați, sisteme de război electronic modernizate și integrarea unor arme de ultimă generație precum racheta AIM-260 JATM, racheta Meteor sau racheta norvegiană JSM.
Problemele care au înghețat livrările
Implementarea TR-3 a fost îngrăunată de dificultăți tehnice. Stabilitatea software-ului a determinat Pentagonul să suspende livrările de F-35 echipate cu TR-3 între iulie 2023 și iulie 2024. Peste 120 de aparate finalizate au fost stocate de Lockheed Martin în această perioadă, iar compania a folosit 700 de milioane de dolari din fonduri proprii pentru a menține linia de producție activă.
Deși livrările au fost reluate cu o versiune software temporară, avioanele nu pot fi încă folosite în misiuni de luptă. Versiunea completă este așteptată abia spre sfârșitul anului 2025 sau începutul lui 2026.
Europa, tot mai prezentă în programul F-35
Până în iunie 2025, peste 1.185 de avioane F-35 fuseseră livrate la nivel global, cu 20 de națiuni implicate. Industria europeană are o contribuție majoră. Germania produce fuzelaje centrale, Finlanda secțiuni frontale, Italia aripi, iar Belgia cozi orizontale.
Avioanele destinate Poloniei sunt deja livrate, iar piloții polonezi se antrenează în Arkansas. Țări precum Grecia, Cehia și inclusiv România se află pe lista cumpărătorilor.
Spre generația a 5+ și dincolo de ea
Lockheed discută deja o potențială versiune „F-55” cu două motoare, care ar integra tehnologii din programul NGAD (Next Generation Air Dominance). Obiectivul este un avion „generația 5+”, cu 80% din capabilitățile unui avion de generația a VI-a, dar la jumătate din costuri.
În ciuda provocărilor tehnice și a penalităților financiare, Lockheed Martin mizează pe TR-3 și Block 4 pentru a menține F-35 în prima linie a apărării aeriene globale în următoarele decenii.