Portavionul Fujian, vârful tehnologic al Chinei, intră în serviciu în 2025 pentru a rivaliza cu SUA în Pacific

Portavionul Fujian
Portavionul Fujian. Credit foto: Ding Ziyu / Xinhua News / Profimedia

China se pregătește să își consolideze prezența navală în Pacific prin introducerea în serviciu, în cursul anului 2025, a celui mai avansat portavion al său: Fujian (Tip 003). Informația a fost confirmată pe 17 iunie de postul național CCTV News, care a subliniat că această etapă marchează trei ani de la lansarea navei din șantierul naval Jiangnan. Fujian este primul portavion chinez echipat cu catapulte electromagnetice, o tehnologie folosită până acum doar de Marina SUA, pe USS Gerald R. Ford, relatează ArmyRecognition.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Cu un deplasament ce depășește 80.000 de tone, Fujian a finalizat deja opt teste pe mare, totalizând peste 100 de zile în larg. Cele mai recente probe au inclus operațiuni de zbor cu avionul invizibil J-35, adaptat pentru decolare asistată cu catapultă, indicând că nava se află în faza finală de evaluare. Portavionul este dotat cu o punte complet plată, trei catapulte electromagnetice și sisteme de recuperare a aeronavelor.

Fujian va putea opera o gama diversificată de aeronave: avioane de vânătoare J-15T și J-35, platforme de avertizare timpurie KJ-600, aparate de război electronic J-15D, drone și aeronave antisubmarin. Modelele J-15T și J-15D, prezentate în 2024 la salonul aeronautic de la Zhuhai, sunt versiuni modernizate ale aparatelor deja utilizate pe portavioanele Liaoning și Shandong.

Trei portavioane, trei flote, o strategie regională

Intrarea în serviciu a Fujian va ridica numărul portavioanelor active ale Marinei Armatei Populare de Eliberare (PLAN) la trei. Liaoning (Tip 001), reconstruit dintr-un portavion sovietic, a fost comisionat în 2012, iar Shandong (Tip 002), primul portavion construit integral în China, a intrat în dotare în 2019. Fujian marchează o nouă etapă tehnologică, fiind primul portavion chinez fără rampă de decolare de tip „ski-jump”, dotat exclusiv cu sisteme electromagnetice.

Cele trei nave vor opera în zone maritime diferite: Marea Chinei de Est, Marea Chinei de Sud și Pacificul de Vest. Rămâne de văzut dacă Fujian va fi alocat flotei estice, cu accent pe Strâmtoarea Taiwan, sau celei sudice, în contextul tensiunilor tot mai accentuate cu SUA și Filipine în Marea Chinei de Sud.

Platformă pentru viitorul naval chinez

Din punct de vedere tehnic, Fujian este echipat cu radare AESA de ultimă generație, generatoare electrice de mare putere și un sistem de propulsie hibrid (turbine cu abur și generatoare diesel), capabil să atingă viteze de 31–35 de noduri și o autonomie estimată de 10.000 de mile marine. Infrastructura sa permite integrarea viitoare a armelor cu energie direcționată, precum tunuri electromagnetice sau lasere, și servește drept platformă de testare pentru viitoarele portavioane nucleare chineze, posibil Tip 004 sau 005, preconizate până la sfârșitul deceniului.

Un rol extins în proiecția globală a Chinei

Dincolo de capacitățile de luptă, Fujian ar putea susține și misiuni de transport strategic, inclusiv operațiuni logistice cu aeronave cargo, potrivit CCTV. Acest rol extins reflectă o schimbare în strategia navală chineză, care vizează protejarea rutelor maritime și a intereselor din Oceanul Indian, Orientul Mijlociu și Marea Roșie, în special pe coridorul ce leagă Marea Chinei de Sud de Strâmtoarea Malacca.

Comisionarea completă a portavionului ar putea avea loc în august 2025, cu ocazia aniversării Armatei Chineze, dar finalizarea integrării sistemelor ar putea împinge termenul în prima parte a lui 2026. Cert este că Fujian va deveni o piesă centrală în arhitectura navală a Chinei, într-o perioadă în care rivalitatea strategică cu Statele Unite în Pacific devine tot mai pronunțată.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...