Într-un moment în care tehnologia militară se intersectează din ce în ce mai des cu inovațiile din industrie și motorsport, Marea Britanie iese în față cu o premieră mondială, TigerShark, prima dronă kamikaze care aplică principii tehnologice din Formula 1. Proiectul a fost dezvăluit recent pe aerodromul Enstone, de către compania britanică MGI Engineering, condusă de fostul director tehnic de Formula 1, Mike Gascoyne, relatează DefenseExpress.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
TigerShark este un vehicul aerian fără pilot proiectat să planeze deasupra unei zone,în așteptarea momentului ideal pentru a lovi. Deși caracteristicile tehnice complete nu au fost încă făcute publice, compania producătoare a subliniat că abordarea constructivă este inspirată direct din lumea curselor auto de elită. Mai exact, structură ultra-ușoară din materiale compozite, design agil și posibilitatea de producție în masă la costuri scăzute.
Este o schimbare de paradigmă în domeniul apărării, unde dezvoltarea unor astfel de sisteme a fost până acum mult mai lentă și costisitoare. „E o fuziune interesantă între două lumi diferite, motorsportul de mare viteză și vehiculele de atac fără pilot”, remarcă specialiștii citați de DefenseExpress. Dacă proiectul va funcționa conform planurilor, Regatul Unit ar putea deveni primul stat care realizează o muniție aeriană autonomă folosind tehnologie derivată din Formula 1.
SkyShark, fratele mai mic al lui TigerShark
Aceasta nu este prima incursiune a MGI Engineering în domeniul dronelor. Compania a prezentat anterior modelul SkyShark, un proiect similar cu o rază de acțiune de 250 de kilometri, destinat producției licențiate în masă.
SkyShark și TigerShark fac parte dintr-un efort mai larg de modernizare rapidă și flexibilă a armatei britanice, prin soluții accesibile și la costuri relativ reduse.
Renault și UAV-urile ucrainene: o tendință emergentă
Marea Britanie nu este singura țară care mizează pe fuziunea dintre tehnologiile auto și cele militare. În iunie 2025, ministrul francez al apărării, Sébastien Lecornu, a anunțat implicarea constructorului Renault în producția de drone pentru Ucraina.
Modelul francez, Mataris, a fost comandat într-un număr relativ mic, doar 1.800 de unități, tocmai pentru a testa o formulă eficientă de producție rapidă și adaptabilă, într-un context de război activ.
Precedente istorice: de la Pookie la CV90
Ideea de a importa tehnologie din motorsport în domeniul militar nu este nouă. Un exemplu notoriu rămâne Pookie, vehiculul sud-african rezistent la mine, produs între 1972 și 1980, care utiliza anvelope second-hand din cursele auto. Doar 12 dintre cele 76 de vehicule au fost distruse, ceea ce a demonstrat eficiența conceptului.
Un alt exemplu mai recent este integrarea sistemului de amortizare activă din Formula 1 în vehiculul blindat CV90, folosit de mai multe armate europene.
Viteză, flexibilitate și producție de masă
Ceea ce diferențiază TigerShark de alte drone nu este doar tehnologia în sine, ci filosofia de dezvoltare… rapiditate, adaptabilitate și costuri reduse, principii esențiale atât în Formula 1, cât și în teatrele moderne de război.
Dacă abordarea se dovedește viabilă în teren, ar putea marca începutul unei noi generații de arme inteligente, construite cu precizia și viteza lumii curselor auto.