Forțele Aeriene ale Statelor Unite au decis să renunțe, cel puțin pentru moment, la planurile de a construi două platforme de aterizare pentru rachete pe Insula Johnston, un mic atol izolat din Oceanul Pacific, situat la peste 1.500 de kilometri de Hawaii. Locația fusese selectată ca punct de test pentru ambițiosul program militar Rocket Cargo Vanguard (RCV), care vizează livrarea rapidă, cu ajutorul unor rachete de mare capacitate, a unor încărcături de până la 100 de tone în orice colț al planetei, anunță Space.com.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Decizia vine în urma protestelor formulate de organizații de mediu, în frunte cu American Bird Conservancy (ABC), care au avertizat că proiectul ar putea afecta grav habitatul a milioane de păsări marine. Insula Johnston, cândva folosită de armata americană pentru teste nucleare și distrugerea armelor chimice, a devenit în ultimele două decenii un refugiu pentru păsări, ca urmare a unor ample eforturi de restaurare ecologică. Peste 1,5 milioane de păsări își au cuibul în prezent pe atol.
„Departamentul Forțelor Aeriene a decis să suspende elaborarea evaluării de mediu necesare pentru o demonstrație de aterizare a unei rachete pe Insula Johnston, în timp ce explorează alte opțiuni pentru implementarea programului Rocket Cargo Vanguard într-o locație alternativă”, a declarat purtătoarea de cuvânt a armatei, Laurel Falls, citată de Stars and Stripes.
Proteste și presiune ecologistă
În luna martie, armata anunțase lansarea unei evaluări de impact de mediu pentru a analiza efectele proiectului asupra ecosistemului insulei. Reacția ABC a fost promptă, organizația a cerut un studiu complet de impact asupra mediului, avertizând că infrastructura necesară pentru două piste de aterizare și operațiunile asociate ar putea anula progresul ecologic realizat în ultimii 20 de ani.
Deși Forțele Aeriene nu au oferit un motiv oficial pentru suspendarea proiectului și nu au confirmat legătura directă cu presiunile ABC, decizia reflectă clar sensibilitatea tot mai mare a autorităților americane la problemele de mediu.
Starship, racheta din spatele planului
Deși niciun furnizor nu este numit explicit în documentele oficiale, SpaceX este singura companie care dezvoltă în prezent o rachetă capabilă să îndeplinească cerințele programului RCV. Noua rachetă Starship, cea mai mare și mai puternică construită vreodată, este proiectată să transporte mari cantități de marfă, exact ceea ce Pentagonul își dorește pentru acest sistem de livrare rapidă.
Starship este deja implicată în proiecte NASA și în planurile pe termen lung ale SpaceX de colonizare a planetei Marte. Totuși, ultimele trei lansări ale versiunii îmbunătățite a treptei superioare s-au încheiat cu distrugerea acesteia, ceea ce ridică semne de întrebare privind maturitatea tehnologică a sistemului.
O locație ideală, dar incompatibilă
Deși Forțele Aeriene analizaseră inițial și alte locații – printre care atolul Kwajalein, insula Midway și insula Wake, toate aflate deja în uz militar –, Insula Johnston fusese considerată „singura locație care îndeplinește toate cerințele operaționale pentru întregul program de testare de patru ani”, potrivit unei note oficiale a DAF.
Istoria insulei este însă complicată. Pe lângă rolul său în testarea și distrugerea armelor periculoase, atolul a fost desemnat încă din 1926 ca refugiu pentru păsările marine. Activitatea militară din secolul XX a degradat grav ecosistemul, dar retragerea armatei în 2004 a deschis calea pentru restaurarea biodiversității.
Decizia de a proteja acest ecosistem, în fața unui proiect strategic de securitate, marchează un moment semnificativ de echilibrare între interesele militare și responsabilitatea față de mediu. Forțele Aeriene au anunțat că decizia finală privind reluarea sau anularea definitivă a proiectului va fi publicată în Federal Register.
Până atunci, destinația finală a primei piste de aterizare pentru Starship rămâne necunoscută.