Japonia este una dintre cele mai mari piețe auto individuale, cu milioane de unități cumpărate de cetățenii ei în fiecare an, aflându-se în top 5 la nivel mondial. În 2024, japonezii au cumpărat peste 4,4 milioane de mașini, cu 7,5% mai puține decât în anul precedent, potrivit statisticilor Asociației Dealerilor de Automobile din Japonia (JADA).
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Mărcile locale sunt preferate întodeauna, astfel încât primele 10 poziții din clasamentul vânzărilor pe 2024 au fost ocupate de constructori japonezi, după cum urmează:
1) Toyota – 1.355.581 de unități
2) Suzuki – 721.785
3) Honda – 668.414
4) Nissan – 475.569
5) Daihatsu – 366.635
6) Mazda – 141.965
7) Mitsubishi – 119.480
8) Subaru – 103.522
9) Lexus – 86.071
10) Isuzu– 67.832
Prima marcă străină din clasament este Mercedes-Benz, însă cu doar 53.195 de unități la nivelul anului 2024.
Chiar dacă vânzările sunt la nivel de câteva milioane, piața se remarcă printr-un obicei de consum: japonezii nu cumpără mașini pur electrice.
O prăbușire de 33% a vânzărilor, însă volumul era deja mic
Dintre cele 4,4 milioane de unități vândute în 2024, extrem de puține au fost modele electrice. Mai exact, 59.736 de unități, adică sub 2% din total.
Vânzările de modele electrice au scăzut anul trecut cu 33% în Japonia, însă chiar și înainte numărul total era mult sub 100.000 de unități pe an.
Nissan, care vinde aproape jumătate din mașinile electrice din Japonia, a înregistrat aproape o înjumătățire a vânzărilor (44%), la 30.749 de unități – cel mai mic nivel din 2021. Totodată, Toyota a înregistrat creșteri pe vânzările modelului bZ4X, însă la nivel general a scăzut cu 30% în 2024. Mitsubishi s-a prăbușit pe segmentul electricelor cu 64%, iar Honda e a fost scos din producție și nu va primi un succesor.
De ce nu cumpără japonezii mașini pur electrice
Cel mai simplu motiv: preferă hibridele. În 2023, din cele 4.779.086 de mașini vândute în Japonia, aproximativ 55% au fost hibride, iar 36% pe benzină. Japonezii rămân loiali modelelor hibride, care oferă un consum mai redus de combustibil fără să atragă prețul mare al mașinilor pur electrice, arată datele CarScoops.
Un alt context care îi face pe japonezi să fie reticenți în adoptarea modelelor electrice este infrastructura de încărcare limitată. Există aproximativ 30.000 de stații de încărcare pentru mașini electrice în Japonia, iar în anumite zone rurale stațiile sunt rare, chiar dacă guvernul are planuri ca numărul acestora să crească la 300.000 până în 2030.
Spre exemplu, Norvegia – care se laudă cu un nivel uriaș de adoptare a mașinilor pur electrice, ele reprezentând marea majoritate a înmatriculărilor – are aproximativ 34.000 de stații de încărcare (cu planuri pentru 500.000 de stații până în 2030) la o populație de 5,5 milioane de oameni, deci o stație de încărcare la aproximativ 161 de persoane, arată datele GreatPelican.
În același timp, Japonia are aproximativ 30.000 de stații de încărcarea (cu planuri pentru 300.000) la o populație de 124,5 milioane de oameni, ceea ce înseamnă o stație de încărcare la aproximativ 4.133 de oameni.
În final, un alt motiv ar fi că marii constructori japonezi se concentrează pe tehnologii hibride în loc să dezvolte modele electrice, iar asta contribuie și la subdezvoltarea rețelei de stații de încărcare.
Estimările arată că adoptarea mașinilor pur electrice în Japonia urmează să se mențină limitată, existând prognoze că în următorii ani numărul mașinilor electrice nu va trece de 10% din totalul celor înmatriculate.