Grupul suedez Saab și startup-ul german de apărare Helsing au efectuat, între 28 mai și 3 iunie, trei zboruri de test în cadrul unui program numit „Project Beyond”, în care au testat pentru prima dată un avion de luptă Gripen E pilotat integral de inteligență artificială (AI) într-o confruntare la distanță cu un avion Gripen D pilotat de un om, potrivit Reuters.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Testele au fost finanțate de guvernul suedez.
Acesta este primul caz cunoscut public în care AI-ul a fost testat într-un scenariu de luptă aeriană dincolo de raza vizuală („beyond visual range” – BVR) și nu doar în confruntări de tip „dogfight” (luptă apropiată), și totodată prima dată când un sistem de inteligență artificială a pilotat complet un avion de luptă operațional, și nu doar o platformă de testare.
Agentul AI folosit în acest proiect se numește „Centaur” și a fost dezvoltat de Helsing. Acesta a fost antrenat prin simulări digitale, fiind alimentat cu echivalentul a 30 de ani de experiență de zbor pe săptămână, conform reprezentanților companiei.
Ultimul dintre cele trei zboruri a fost o simulare de luptă aeriană BVR între Gripen E pilotat de AI și Gripen D operat de un pilot uman. Rezultatele testului nu au fost concludente în privința performanței comparative între AI și pilotul uman, însă evenimentul marchează un pas important în direcția integrării autonomiei în aviația militară europeană.
„Nu este un lucru garantat cine câștigă… ca pilot, trebuie să fii într-o formă maximă,” a declarat Marcus Wandt, Chief Innovation Officer la Saab, fost pilot de vânătoare și astronaut suedez. „Dacă trebuie să te reantrenezi pentru un nou sistem de arme sau pentru noi tactici, va fi dificil să ții pasul. În prezent, piloții mai au o șansă, dar acest lucru se va schimba rapid.”
Testele fac parte dintr-un efort mai amplu al Saab de a explora viitorul avioanelor de luptă, în cadrul studiului suedez KFS, care vizează dezvoltarea unei generații noi de avioane de luptă ce vor combina platforme cu și fără pilot. Suedia nu a luat încă o decizie privind dezvoltarea unui nou avion propriu care să succedă actualului Gripen. Anterior, țara a fost parte a proiectului britanic Tempest, dar s-a retras pentru a-și concentra resursele pe cercetare proprie, în contextul în care Tempest s-a extins pentru a include Japonia și Italia.
În paralel, alte mari proiecte europene, precum programul SCAF (Franco-Germano-Spaniol), dezvoltă la rândul lor avioane de generație viitoare, care vor include tehnologii AI și opțiuni de operare autonomă.
În Statele Unite, un test similar a fost efectuat în mai 2024, când Frank Kendall, pe atunci secretar al Forțelor Aeriene, a zburat într-un F-16 modificat (X-62A VISTA) dotat cu un sistem AI dezvoltat de Shield AI. Kendall a afirmat că deciziile luate de AI vor depăși în mod constant capacitatea umană de reacție și analiză, însă proiectele occidentale prevăd menținerea unui nivel de control uman în utilizarea armamentului.
Reprezentanții Saab și Helsing au subliniat necesitatea unor termene accelerate de dezvoltare în acest domeniu, criticând proiectele rivale care se bazează pe orizonturi de 10–15 ani. Detaliile testului suedez vor fi prezentate oficial în cadrul Salonului Aeronautic de la Paris, care va începe săptămâna viitoare.