O bucățică din America pe 4 roți: Camionetele care domină piața auto din SUA de 48 de ani

camioneta ford f-150
Sursa foto: Ford

Camionetele sunt preferatele americanilor, iar această piață este unică prin faptul că este dominată de zeci de ani de același constructor cu aceleași modele, pentru că este polarizată între constructorii locali și cei japonezi, dar și prin faptul că toți aceștia din urmă oferă în SUA o gamă largă de modele pick-up, iar anumite modele, precum Toyota Tundra sau Nissan Titan, sunt construite special pentru piața americană.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Americanii apreciază camionetele pentru versatilitatea lor – ele fiind folosite ca vehicule de transport pasageri, precum și pentru muncă, dar și pentru capacitatea lor de tractare sau posibilitatea de deplasare pe teren accidentat.

În 2024, pe piața auto din SUA s-au vândut 15,9 milioane de autovehicule, dintre care 3 milioane de autoturisme și 12,9 milioane de autovehicule comerciale ușoare. La acest capitol se încadrează camionetele, alături de SUV-uri și monovolume. Dintre aceste 12,9 milioane, modelele din seria F s-au vândut în peste 765.000 de exemplare.

Ford a început să fabrice camionetele din seria F încă din 1948, acestea fiind poziționate între modelele entry-level și modelele super-duty. Campionul pieței de camionete, până în 2024, a fost Ford F-150, care a început să fie fabricat în 1975. El nu a fost mereu primul model din serie, până în 1983 existând și F-100. Potrivit JATO Dynamics, Ford F-150 a înregistrat vânzări de 460.915 unități în 2024, sub cele de 475.193 de unități înregistrate de Toyota RAV4. Ford F-150 este în prezent la a 14-a generație, aceasta fiind lansată în 2021.

Cu toate acestea, chiar dacă F-150 a pierdut coroana la nivel de model, seria F de la Ford domină în continuare piața la nivel de linie de camionete. Modelele care o compun sunt numeroase, de la F-150 la F-750, în numeroase forme de caroserie și versiuni, cu ampatament normal sau extins, iar propulsia existentă acoperă toate posibilitățile: electrică, hibridă, pe benzină sau motorină, iar în gamă încă există motoare V6 sau V8. Camionetele Seriei F sunt fabricate în patru unități de producție din Statele Unite.

Mai exact, de 48 de ani Ford domină piața de camionete din SUA prin seria F, iar situația e similară și în Canada. De la lansarea seriei și până în 2022 s-au vândut peste 41 de milioane de unități.

Totodată, Seria F a mai avut un rol important la Ford, platformele sale fiind folosite pentru numeroase SUV-uri ale constructorului american, precum Bronco, Expedition, Excursion sau Lincoln Navigator. Seria F a fost vândută sub 3 mărci: Ford, Mercury (M-Series) sau Lincoln (Blackwood și Mark LT).

Ambițiile sportive s-au transformat în caracteristici off-road

Pe lângă modelele utilitare sau de transport pasageri, Ford a oferit și o linie sportivă pentru faimoasele sale camionete. Totul a început în 1993 cu F-150 Lightning, model produs de divizia SVT (Ford Special Vehicle Team). Modelul avea manevrabilitate mai bună, un motor V8 de 240 de cai-putere și o transmisie automată cu 4 trepte.

A doua generație a venit în 1999, odată cu noul model SVT Lightning, bazat tot pe F-150. Propulsat tot de un motor V8, dar cu 360 de cai-putere, și disponibil cu o transmisie de la modelul F-350, acest model a fost produs până în 2004.

În 2010 a apărut Ford F-150 SVT Raptor, model produs tot cu ajutorul diviziei SVT. Față de modelele Lightning, SVT Raptor punea accent pe calitățile off-road ale modelului. A doua generație de Raptor, care a renunțat la prefixul SVT, a apărut în 2017. Acesta miza pe reducerea greutății cu 250 de kilograme și înlocuirea motorului V8 cu un V6 cu două turbine. A treia generație a modelului Raptor a apărut în 2021, iar din 2023 a revenit ca opțiune și motorul V8.

Varianta electrică Lightning

În 2019, Ford a anunțat la Salonul Auto de la Detroit că are în plan fabricarea unei camionete cu propulsie electrică. Doi ani mai târziu, modelul a fost dezvăluit sub forma F-150 Lightning. Compania a primit zeci de mii de comenzi în primele zile.

Varianta de bază avea 426 de cai-putere, o autonomie de 390 de kilometri și capacitatea de a transporta o încărcătură de 907 kg. Modelul de top oferea un motor de 563 de cai-putere, aproape 500 de kilometri autonomie, putea tracta 4 tone și realiza sprintul 0-100 km/oră în 4 secunde. Ambele modele erau disponibile doar în varianta cu cabină mare, aveau tracțiune integrală permanentă și suspensie independentă pe puntea din spate.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...