Ekaterina Zaharieva, comisar european pentru startupuri, cercetare și inovație: România are cea mai mare acoperire din UE la penetrarea fibrei optice – peste 95%. Trebuie însă să investească mai mult în inovație și să combată problema exodului de creiere

Sursa foto: Nicolas TUCAT / AFP / Profimedia

România are cea mai mare rată de penetrare a internetului prin fibră optică – peste 95% -, dar trebuie să investească mai mult în inovație și să oprească exodul de creiere, a declarat Ekaterina Zaharieva, comisar european pentru startupuri, cercetare și inovație, la evenimentul Romanian Digital Day, organizat la Parlamentul European de la Bruxelles de europarlamentarul Victor Negrescu. TechRider participă la eveniment.

România investește în acest moment doar 0,46% din PIB în inovație, deși are o industrie IT&C puternică, generând 22 de miliarde de euro în 2023 și contribuind cu 14,16% la PIB (prin efectul contribuțiilor directe, indirecte și induse), potrivit Corinei Vasile, director executiv al Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS).

Zaharieva a afirmat că România trebuie să oprească exodul de creiere. „Cercetătorii nu ar trebui să își mai părăsească țara pentru oportunități mai bune”, a declarat comisarul european. Ea a adăugat că Uniunea Europeană trebuie să se asigure că firmele inovatoare fondate pe teritoriul său „rămân în Europa sau se întorc”.

Inițiative precum FreeYa Mind Campus, lansat recent la Iași, primul centru de cercetare și educație din România dedicat tehnologiilor cuantice și inteligenței artificiale, ar putea contribui la oprirea exodului de creiere. De asemenea, speakerii de la eveniment sunt de părere că, pentru dezvoltarea sectorului digital din România, este necesară o mai strânsă colaborare între stat, companiile private și organizațiile nonguvernamentale.

O altă problemă identificată în cadrul evenimentului este lipsa finanțării pentru startup-uri. Antreprenorul Iulian Stanciu, președinte executiv al eMAG, a  spus că cel mai mare fond de investiții din România are puțin peste 100 de milioane de euro la dispoziție, mult mai puțini bani decât au entități similare din Polonia, de exemplu.

Romanian Digital Day este un eveniment anual care își propune să promoveze potențialul sectorului digital românesc la nivel european. Evenimentul reunește oficiali europeni și români, reprezentanți ai mediului de afaceri, ai universităților și ai organizațiilor nonguvernamentale, pentru a discuta despre inovație, transformare digitală și modalități de consolidare a prezenței României în acest domeniu.

Citește și: Christel Schaldemose, vicepreședintă a Parlamentului European: Nu din cauza reglementărilor nu avem un Google european, ci din cauza lipsei finanțării. Trebuie să „investim, investim, investim”

  • Adrian Popa este jurnalist în grupul G4Media și project manager la TechRider, G4Food și Pets&Cats. Are 18 ani de experiență în presa centrală și a debutat ca jurnalist specializat pe piețele financiare. Pe lângă acest domeniu, mai scrie despre business, macroeconomie și apărare. Înainte de a ajunge la G4Media, Adrian a fost redactor-șef la Mediafax.ro, Gandul.info și Go4it.ro. A mai lucrat la Evenimentul Zilei, Forbes România, Cotidianul și Banii Noștri. Adrian are o pasiune aparte pentru tehnologie și este interesat de efectele pe care aceasta le are asupra societății. Printre hobby-urile lui se mai numără lectura, istoria, ecologia, universurile SF și fitness-ul.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...