Patru contracte de finanțare în valoare de 100 de milioane de euro pentru digitalizarea serviciilor publice și interconectarea bazelor de date au fost semnate, joi, la sediul Guvernului, în prezența prim-ministrului Marcel Ciolacu, transmite Agerpres.
Cele patru proiecte vizate sunt: Platforma Națională de Interoperabilitate – beneficiar Autoritatea pentru Digitalizarea României; „Extinderea și eficientizarea Serviciului de urgență 112 oferit cetățenilor” – beneficiar STS; „Îmbunătățirea mecanismului de control și monitorizare a ajutoarelor de stat în beneficiul autorităților publice, al cetățenilor și al mediului de afaceri” – beneficiari Consiliul Concurenței și STS; „Servicii digitale inteligente pentru românii de pretutindeni” – beneficiar Departamentul pentru Românii de Pretutindeni.
„Este un moment extrem de important pentru că ceea ce era acum câțiva ani un deziderat, ceea ce ne-am fi dorit cu toții, și anume să avem atât de mulți bani europeni prin care să putem într-un final să conectăm bazele de date ale statului român, devine o realitate, nu doar un vis. Din acest punct de vedere mă bucur foarte mult că avem deja o lege a interoperabilității care a fost adoptată de Parlament”, a declarat, după semnarea contractelor de finanțare, ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan Ivan, transmite Agerpres.
Acesta a amintit că, în 2024, în calitate de ministru la Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării a aprobat, în acest sens, normele de interoperabilitate.
„Atunci când vorbim despre o singură limbă a instituțiilor publice nu vorbim despre un minister sau o instituție care face acest lucru, ci vorbim despre Guvernul României și despre statul român și așa reușim să câștigăm încredere din partea oamenilor. Cu acest prim proiect, 33 de milioane de euro din bani europeni, se creează, în sfârșit, în complementaritate cu cloud-ul guvernamental acel limbaj comun al bazelor de date pe care îl așteptăm cu toții și aici intervine un principiu extrem de important, și anume principiul ‘once-only’. Odată ce statul are datele unei persoane fizice din România este obligat să nu-i mai ceară încă o dată acele date și ele, dacă sunt la o instituție, vor fi partajate și cu alte instituții”, a explicat ministrul funcționarea Platformei Naționale de Interoperabilitate.
El a arătat că aproximativ 37.750 de drumuri se fac în fiecare lună doar pentru a viza hotărârile de consilii locale din toată România. „Asta înseamnă, la nivel național, în medie, în fiecare an, peste 453.000 de drumuri care se fac de la primării până la prefecturi și înapoi pentru a viza aceste documente. În clipa în care avem această platformă funcțională, nu vom mai fi nevoiți să facem toate aceste drumuri de la fiecare primărie către stat și în același timp, nici între ministere și Secretariatul General al Guvernului, pentru că toate vor fi mult mai simple de utilizat”, a mai spus Ivan.
Conform ministrului, România utilizează în fiecare an 500.000 de tone de hârtie, iar prin implementarea proiectului se va face o economie de cel puțin 100.000 de tone de hârtie care se consumă la nivel național.
„Impactul e major pe toată linia și așa începe adevărata modernizare a României”, consideră ministrul Economiei.
În privința proiectului „Extinderea și eficientizarea Serviciului de urgență 112 oferit cetățenilor”, al cărui beneficiar este STS, Bogdan Ivan a menționat că acesta „va asigura o acuratețe extrem de ridicată, poate chiar cea mai bună din Uniunea Europeană în materie de apeluri de urgență 112”. „Serviciul va avea o nouă opțiune și anume acel SMS de urgență pentru victimele aflate în situații dificile și care nu pot să sune la 112, vor trimite SMS la 113. De asemenea, vom folosi inteligența artificială pentru înțelegerea situațiilor de pandemie, de exemplu, modul în care se produce această dinamică, dar și situațiile dezastrelor naturale, pentru a preîntâmpina și a limita cât mai mult efectele acestora”, a precizat ministrul Ivan.
Al treilea proiect, „Servicii digitale inteligente pentru românii de pretutindeni”, este util celor plecați în străinătate, care nu au timp să vină să stea la ghișee, și vor putea direct de pe telefon, laptop sau tabletă să vadă care sunt oportunitățile de finanțare din fonduri europene pentru întreaga țară.
De asemenea, al patrulea proiect „Îmbunătățirea mecanismului de control și monitorizare a ajutoarelor de stat în beneficiul autorităților publice, al cetățenilor și al mediului de afaceri” prevede actualizarea aplicației interactive „Registrul Ajutoarelor de Stat din România” (RegAS), dezvoltate de Consiliul Concurenței. „RegAS va fi simplificat pentru toate companiile care vor să-și calculeze punctajul privind o schemă de ajutor de stat fără a fi plimbați între companie și instituții, de fiecare dată când le lipsește un document”, a afirmat ministrul.