FOTO Locomotiva electrică TRAXX 3 MS de 48 milioane de lei a ajuns în România / Promite 200 km/h, dar tot pe linii cu restricție de viteză va circula

Sursă foto: Silviu APETRĂRIȚEI / ARF – Autoritatea pentru Reformă Feroviară

România marchează un moment important în modernizarea transportului feroviar. Prima locomotivă electrică nouă, achiziționată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară prin fonduri europene PNRR, a intrat în țară prin punctul de trecere Curtici.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Construită de compania Alstom, locomotiva va fi transportată către Centrul de Testări Feroviare de la Făurei, unde vor fi efectuate toate probele necesare certificării și autorizării pentru circulație pe rețeaua națională.

Contractul de peste 760 milioane lei începe să prindă contur

Locomotiva sosită în România este prima din cele 16 unități prevăzute într-un contract semnat în ianuarie 2024 între ARF și consorțiul Alstom Transport SA – Alstom Transportation Germany GmbH. Valoarea totală a contractului este de 767.510.640 lei fără TVA și acoperă atât livrarea trenurilor, cât și mentenanța lor pentru o perioadă de 20 de ani.

Sursă foto: Silviu APETRĂRIȚEI / ARF – Autoritatea pentru Reformă Feroviară

Ce aduc nou locomotivele TRAXX 3 MS și unde vor circula

Modelele din gama TRAXX 3 MS sunt concepute pentru coridoarele europene și sunt echipate cu tehnologii moderne de control, diagnosticare și navigație, inclusiv sistemul ERTMS de ultimă generație. Aceste locomotive pot atinge viteze de până la 200 km/h și pot tracta 16 vagoane de călători.

În România, ele vor contribui la îmbunătățirea eficienței și confortului călătoriei pe rutele Dej-Brașov-București-Constanța, Timișoara-Arad-Brașov-București-Constanța, Timișoara-Cluj-Napoca-Iași și Iași/Suceava-București-Constanța.

Designul modular al locomotivelor TRAXX 3 MS le face potrivite pentru o gamă largă de operațiuni feroviare. Sunt echipate cu GPS, sisteme de comunicare mobile și computere de bord pentru diagnosticare și management în timp real.

Prin această investiție, statul român își propune să reducă poluarea, să crească fiabilitatea transportului pe calea ferată și să ofere o alternativă reală la transportul rutier sau aerian pe distanțe medii.

Un proiect cu termen de finalizare în 2027

Proiectul de achiziție și punere în funcțiune a celor 16 locomotive se va desfășura pe o perioadă de 35 de luni. Odată omologate și livrate complet, aceste trenuri vor deveni un element cheie în noua eră a transportului feroviar românesc, bazată pe eficiență energetică, interoperabilitate europeană și sustenabilitate.

O reparație prea târzie pentru un sistem prea vechi

Sosirea primei locomotive TRAXX 3 MS reprezintă, fără îndoială, un pas important spre modernizarea transportului feroviar din România. Însă această veste vine pe un fundal dureros de bine cunoscut de către călători: întârzieri de zeci și uneori sute de minute, garnituri vechi, infrastructură degradată și o rețea feroviară care funcționează la limita suportabilului.

În 2024 și 2025, România a continuat să se confrunte cu realități greu de ignorat în sectorul feroviar. Zeci de linii au rămas neelectrificate, unele trasee fiind parcurse cu viteze medii de sub 50 km/h, iar opririle neanunțate sau trenurile blocate între stații au devenit rutină. În unele cazuri, durata călătoriilor a ajuns să fie mai mare decât în urmă cu 30 de ani.

În ciuda promisiunilor și fondurilor europene disponibile, ritmul lucrărilor de reabilitare a fost lent, marcat de birocrație, licitații contestate și întârzieri cronice în execuție. Fără o schimbare radicală de strategie și implementare, câteva locomotive noi, oricât de performante ar fi, riscă să devină doar o picătură într-un sistem care se scufundă.

Noua TRAXX 3 MS poate fi începutul unei transformări, dar pentru ca trenurile să devină o alternativă reală în România, întreaga rețea feroviară are nevoie de o resetare completă, de la șină la strategie.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...