Oamenii din spatele trupei rock americane The Velvet Sundown, care are peste 1 milion de abonaţi pe Spotify, au dezvăluit în sfârşit, în luna iulie, că formaţia este în întregime concepută de inteligenţa artificială (AI), aprinzând o dezbatere cu privire la muzica creată de AI, ce ar putea reprezenta, conform unor experţi din domeniu, „începutul unui fenomen”, transmite miercuri AFP, citată de Agerpres.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
De asemenea, pe ultimul său album, „BEYAH”, rapper-ul belgian de origine congoleză Damso a introdus o melodie al cărei refren a fost creat de AI. „Încercăm diverse lucruri, e un instrument”, a explicat el.
Alţi artişti folosesc AI pentru a-şi transforma propriile voci, precum compozitorul francez de muzică electro Delaurentis („Musicalism”) sau DJ-ul şi producătorul canadian Caribou.
În mod similar, persistă îndoieli cu privire la o piesă a rapper-ului francez Jul, „Toi et moi”, care îmbină o notă de chitară cu vocea extrem de transformată a artistului, până în punctul în care ascultătorii bănuiesc că a creat-o cu ajutorul acestei tehnologii.
„Este melodia creată cu inteligenţa artificială?”, a întrebat un fan Jul de pe reţeaua de socializare X, la fel de confuz ca şi alţi utilizatori de internet cu privire la cea mai recentă piesă a rapper-ului lansată vineri.
Deja un fan al utilizării intensive a sintetizatoarelor de voce, care permit o voce mai robotică, Jul, deţinătorul celui mai bine vândut album din istoria rap-ului francez, păstrează incertitudinile în jurul acestei creaţii.
AI generativă estompează şi mai mult limitele, permiţând compunerea uşoară şi ieftină a muzicii instrumentale integrate în playlist-uri ambientale sau chiar a melodiilor interpretate de artişti care un există, cum este cazul trupei The Velvet Sundown.
Celebrul producător american Timbaland a mers un pas mai departe lansând „Stage Zero” în iunie, o casă de discuri axată pe „A-pop”, pop artificial. Prima sa artistă, TaTa, arată ca o vedetă pop cu părul ei roz… doar că nu există.
„Ascensiunea AI generative are potenţialul de a transforma semnificativ industria muzicală. Aceasta accelerează şi reduce costul creării şi producţiei de conţinut”, a observat Lisa Yang, analist la banca americană Goldman Sachs şi autoare de rapoarte despre industria globală, la Paris, în luna iunie.
Deocamdată, „observăm mai multă acoperire media decât interes popular pe această temă”, mai ales că „în realitate, muzica bazată pe inteligenţă artificială este foarte marginală în ceea ce priveşte ascultarea publicului şi veniturile”, avertizează Ulysse Hennessy, directorul general al companiei media Billboard France.
Aşadar, aceasta reprezintă peste 18% din conţinutul încărcat online, dar 0,5% din totalul ascultărilor pe platforma de streaming Deezer, care acum alertează utilizatorii cu privire la albumele generate în întregime de inteligenţa artificială.
În cazul lui Jul, „ceea ce provoacă agitaţie este îndoiala, faptul că nu ştim” dacă a fost folosită inteligenţa artificială şi în ce măsură, spune Ulysse Hennessy.
Remixare, creare de loop-uri, separare de piese: muzica a fost construită parţial pe material existent, prin sampling.
„Deci, evident, muzicienii sunt entuziasmaţi de acest lucru! Cheia nu este să sărăcim artiştii”, deoarece „AI pune problema remuneraţiei muzicii” pe platforme, cu riscul de a dilua valoarea din cauza escrocilor, susţine şi Odile de Plas, şefa departamentului muzical de la revista culturală franceză Telerama.
Deţinătorii de drepturi solicită o reglementare urgentă, în special la nivel european, pentru a asigura transparenţa datelor utilizate de companiile de AI generativă precum Suno şi Udio şi pentru a le garanta veniturile.
„Suntem la începutul unui fenomen, într-un moment în care muzica abia îşi revenea după criza discurilor”, subliniază Odile de Plas.
Confruntată cu această creştere previzibilă, „relaţia cu artistul este cea care va salva situaţia”, crede ea. „Conexiunea cu ei, interesul pentru ceea ce au de spus, (toate acestea) nu există în legătură cu AI. Este ca şi cum ai iubi o hologramă sau o păpuşă de silicon: are limitele sale”, subliniază ea.