Un nou studiu internaţional a constatat că oamenii sunt mai predispuşi să creadă că o imagine este reală dacă o văd de mai multe ori, chiar şi atunci când aceasta a fost creată cu ajutorul inteligenţei artificiale (AI), a anunţat Universitatea din Tel Aviv într-un comunicat de presă publicat marţi, informează Xinhua, transmite Agerpres.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Studiul, publicat în revista Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, a constatat că expunerea repetată la aceeaşi imagine creşte percepţia de veridicitate a acesteia.
Potrivit echipei de cercetare, care a inclus oameni de ştiinţă din Israel, Germania, Belgia şi Spania, aceste rezultate stârnesc îngrijorări cu privire la impactul dezinformării vizuale pe reţelele de socializare şi influenţa acesteia asupra percepţiei publice.
Studiul se bazează pe un principiu psihologic cunoscut, numit efectul repetiţiei, care sugerează că, cu cât oamenii sunt expuşi mai frecvent la o informaţie, cu atât aceasta devine mai credibilă.
Cercetătorii au vrut să vadă dacă acest lucru se aplică nu doar textului, ci şi conţinuturilor vizuale, în special imaginilor realizate cu ajutorul inteligenţei artificiale.
Participanţilor la studiu le-au fost arătate o serie de imagini care includeau atât fotografii reale, cât şi fotografii generate de AI. Unele imagini le-au fost arătate din nou mai târziu, iar participanţii au fost întrebaţi dacă imaginile reprezentau evenimente sau obiecte reale.
După cum s-a dovedit, imaginile vizionate de mai multe ori aveau mai multe şanse să fie considerate reale.
Efectul a fost şi mai puternic în rândul persoanelor care s-au descris ca fiind sceptice, sugerând astfel că repetiţia îi poate influenţa chiar şi pe cei care au de obicei mai mult discernământ sau sunt mai precauţi.
Cercetătorii au avertizat că, în lumea digitală de astăzi, expunerea repetată la imagini false poate crea un sentiment înşelător al realităţii, subliniind nevoia urgentă de mai multă conştientizare şi gândire critică atunci când vine vorba despre conţinuturile vizuale online.