Acțiunile mai multor producători auto importanți din China, printre care BYD, Geely și Nio, au înregistrat pierderi semnificative pe bursă, pe fondul anunțului făcut de BYD privind noi subvenții și reduceri de prețuri pentru peste 20 de modele. Măsura intensifică lupta prețurilor din cea mai mare piață auto a lumii și atrage atenția asupra dezechilibrelor din industrie, transmite Reuters.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
La finalul ședinței de tranzacționare de luni pe bursa din Hong Kong, acțiunile BYD au scăzut cu 8,6%, în timp ce Geely a înregistrat un recul de 9,5%. Alte companii, precum Nio și Leapmotor, au suferit corecții între 3% și 8,5%.
Decizia BYD vine în contextul unei competiții acerbe în industria auto chineză, unde reducerea prețurilor și oferirea de dotări gratuite au devenit practici obișnuite. Potrivit companiei, noile stimulente includ subvenții și reduceri pentru peste 20 de modele, printre care și modelul Seagull, a cărui versiune de bază costă acum 55.800 de yuani (aproximativ 7.765 USD). Reducerile sunt acordate prin programe de trade-in, potrivit unui reprezentant al serviciului clienți BYD.
Ca reacție la anunțul rivalului său, Geely a lansat la rândul său oferte similare în cursul zilei de luni, alimentând și mai mult presiunea asupra prețurilor și marjelor de profit din industrie.
Pe fondul acestei intensificări a concurenței, Wei Jianjun, președintele Great Wall Motor, a avertizat cu privire la riscurile la care este expusă întreaga industrie auto chineză. Într-un interviu pentru Sina Finance, el a comparat situația actuală cu cea din sectorul imobiliar, dominat de colapsul Evergrande:
„Avem deja un Evergrande în industria auto, dar încă nu s-a prăbușit”, a declarat Wei, fără a menționa nume de companii.
Acesta a criticat tendința unor producători de a pune accent pe creșterea valorii de piață și pe performanța bursieră, în detrimentul sustenabilității financiare și a calității produselor. Potrivit lui Wei, furnizorii sunt afectați de presiunile de scădere a prețurilor și de întârzierile de plăți, ceea ce le compromite capacitatea de a livra produse sigure și fiabile.
„Unele produse s-au ieftinit de la 220.000 la 120.000 de yuani în ultimii ani. Ce produs industrial poate pierde 100.000 de yuani din preț și să rămână garantat ca fiind de calitate? Este absolut imposibil”, a spus el.
Declarațiile sale vin în completarea unei avertizări recente transmise de Comisia Națională pentru Dezvoltare și Reformă a Chinei, care a semnalat că, în anumite sectoare, companiile vând sub costul de producție, ceea ce denaturează concurența. Autoritățile au indicat că ar putea interveni pentru a corecta aceste dezechilibre.
Războiul prețurilor din industria auto chineză, în special pe segmentul electric, se accentuează într-un moment în care marjele de profit sunt deja sub presiune, iar viabilitatea multor jucători este pusă la îndoială. Analiștii consideră că, fără o stabilizare a pieței și măsuri de reglementare, riscurile pentru lanțul de aprovizionare și pentru securitatea consumatorului ar putea crește semnificativ.