Prețurile la benzină și motorina în România au continuat să scadă începând cu sfârșitul lunii februarie, iar astăzi benzina standard a atins minimul ultimelor 14 luni, în timp ce motorina s-standard a întors la nivelul din toamna trecută. În același timp, barilul de petrol a atins nivelul din februarie 2021 pe fondul războiului comercial dintre principalele puteri economice ale lumii.
În prezent, potrivit datelor Peco-online.ro, cel mai ieftin litru de benzină standard se poate cumpăra cu 6,88 lei la o stație de alimentare din județul Botoșani. Totodată, cea mai ieftină motorină se poate găsi la o stație de alimentare din județul Gorj, la prețul de 7,03 lei pe litru.
În marile orașe prețurile sunt oarecum apropiate:
– cea mai ieftină benzină costă 6,92 lei pe litru în București, 6,97 lei în Cluj-Napoca, 6,94 lei în Timișoara, 6,93 lei în Iași și 6,95 lei în Constanța.
– cea mai ieftină motorină costă 7,13 lei pe litru în București, 7,18 lei în Cluj-Napoca, 7,13 lei în Timișoara, 7,13 lei în Iași și 7,13 lei în Constanța.
Prețul GPL în marile orașe este de 3,27 lei pe litru în București, 3,63 lei în Cluj-Napoca, 3,67 lei în Timișoara, 3,67 lei în Iași și 3,65 lei în Constanța.
Ultima dată când benzina a avut un preț de 6,88 lei pe litru s-a întâmplat în prima jumătate a lunii februarie a anului trecut, spre exemplu pe 7 februarie 2024 prețul era 7,83 lei pe litru, arată datele Peco-Online.
Când vine vorba de motorină, distanța nu este atât de mare, trebuie să ne întoarcem doar în toamna anului trecut, în prima săptămână din octombrie: pe 3 octombrie un litru de motorină standard costa 7,03 lei în România.
În ultimele 12 luni, prețurile carburanților au avut fluctuații dese, oscilând între 6,9 lei și 7,61 de lei pe litru în cazul benzinei, și între 6,98 și 7,84 lei în cazul motorinei. Totodată, în vara lui 2024 a avut loc introducerea unor accize care au atras creșteri de pe o zi pe alta de 43 de bani la benzină și 39 de bani la motorină.
Prețul țițeiului Brent a fost în scădere de la începutul anului, însă recent această scădere a fost accelerată: pe 9 aprilie a atins minimul ultimilor patru ani ani, sub 60 de dolari pe baril, din cauza războiului comercial declanșat între SUA și China având ca obiect taxele vamale. În prezent, China este cel mai mare importator de petrol din lume.