BMW dezvoltă un sistem revoluționar cu jet de aer pentru stabilitate în viraje: „Blow Aero” ar putea schimba regulile jocului în motociclismul sportiv

brevent bmw schita nou sistem aerodinamic
Sursa Foto: BMW

BMW Motorrad pare pregătită să ducă aerodinamica motocicletelor într-o nouă eră. Conform unor brevete recente depuse de companie, inginerii germani lucrează la un sistem inovator de asistență în viraje bazat pe fluxuri de aer direcționate – un concept care amintește de tehnologiile din Formula 1 și industria aeronautică.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Noua tehnologie, denumită neoficial „Blow Aero”, utilizează un ventilator intern de înaltă presiune, capabil să aspire aer și să îl redea printr-o serie de duze amplasate strategic pe carena motocicletei. Aceste jeturi de aer pot fi redirecționate în funcție de necesități – spre spate pentru o accelerație sporită, în față pentru frânare asistată, în sus pentru generarea de forță de apăsare (downforce) sau lateral pentru o mai bună stabilitate în viraje.

Un principiu testat în motorsport, acum pe două roți

Deși ideea utilizării ventilatoarelor pentru creșterea aderenței nu este nouă – datează încă din anii ’60, fiind aplicată pentru prima dată pe mașinile Chaparral ale legendarului Jim Hall –, aplicarea sa pe motociclete reprezintă o premieră absolută în industrie. BMW pare să adapteze aceste concepte radicale pentru uzul pe două roți, într-un mod care să ofere avantaje concrete atât pe circuit, cât și pe șosea.

Inspirat din proiecte iconice precum Brabham BT46B (Formula 1) sau recentul McMurtry Spéirling (hypercar electric cu ventilator activ), sistemul BMW nu urmărește să genereze tone de forță aerodinamică, ci să îmbunătățească subtil comportamentul motocicletei în condiții extreme. Este vorba despre microajustări dinamice ale traiectoriei în timp real – un fel de asistență „invizibilă” care poate marca diferența între un viraj reușit și o ieșire în decor.

Cum funcționează „Blow Aero”

Potrivit brevetului, sistemul constă într-un ventilator montat în interiorul motocicletei care aspiră aer și îl transmite printr-o rețea de conducte prevăzute cu clapete mobile. Acestea pot redirecționa aerul spre diverse duze, în funcție de nevoile dinamice ale motocicletei. Într-un viraj strâns, de exemplu, aerul ar putea fi expulzat lateral, oferind un impuls suplimentar direcției de rotire – un fel de „asistență cu reacție”, similară cu sistemele utilizate în aeronautică.

În timpul frânării, jetul de aer poate fi direcționat frontal, crescând rezistența aerodinamică și scurtând distanța de oprire. La accelerare, duzele orientate spre spate ar putea oferi un mic „boost” suplimentar. De asemenea, jeturile orientate în sus contribuie la stabilizarea motocicletei la viteze mari prin creșterea presiunii pe roți.

Siguranță și performanță, într-un singur pachet

Deși pare un sistem destinat exclusiv performanței, BMW sugerează că tehnologia ar putea fi folosită și în scopuri de siguranță. Un precedent în acest sens a fost oferit în 2018 de Bosch, care a demonstrat un sistem de stabilizare cu ajutorul unor micro-jeturi cu gaz, menite să prevină căderile în cazul pierderii aderenței. Spre deosebire de acela, soluția BMW funcționează continuu, alimentată electric, și este mult mai rafinată în execuție.

Când ar putea ajunge pe piață?

Deocamdată, sistemul se află în stadiul de brevet și nu există informații oficiale privind un prototip funcțional sau integrarea sa pe modelele de serie. Totuși, dacă ținem cont de implicarea BMW în campionatul mondial de Superbike și de lansările recente din gama M 1000 RR, nu este exclus ca tehnologia „Blow Aero” să apară într-o formă incipientă pe viitoarele motociclete supersport ale mărcii.

BMW dovedește din nou că nu se teme să inoveze și să exploreze granițele tehnologice ale mobilității pe două roți. Cu sistemul „Blow Aero”, bavarezii ar putea redefini dinamica motocicletelor sportive, combinând ingineria de precizie cu lecții din motorsportul extrem. Dacă tehnologia va ajunge pe piață, este posibil să asistăm la nașterea unei noi paradigme în motociclismul de înaltă performanță.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...