La cea de-a 60-a ediție a celebrei curse de anduranță Le Mans 24h Moto, desfășurată în weekendul 19–20 aprilie 2025, Kawasaki nu doar că a urcat pe podium cu modelul Ninja ZX-10RR, care a condus cursa timp de mai multe ore, ci a prezentat și o avanpremieră a viitorului mobilității pe două roți: motocicleta prototip alimentată cu hidrogen HySE.
Invitată de către organizatorii evenimentului – ASO (Amaury Sport Organisation), aceeași entitate care gestionează și faimosul Tour de France, Kawasaki a adus la Le Mans prototipul de cercetare HySE, însoțit de pilotul de teste Matthias Hoeppner.
Viitorul mobilității pe două roți: hidrogenul
HySE este un acronim pentru Hydrogen Small mobility & Engine technology Association, din care Kawasaki face parte activă. Prototipul prezentat la Le Mans este bazat pe platforma Ninja cu motor supraalimentat și este alimentat exclusiv cu hidrogen stocat în rezervoare speciale, montate de-o parte și de alta a secțiunii din spate. Emisiile sunt practic inexistente – doar vapori de apă inofensivi – ceea ce subliniază beneficiile ecologice evidente ale acestui tip de propulsie.

Într-un moment spectaculos, chiar înainte de startul oficial al cursei, Hoeppner a ieșit din linia boxelor și a efectuat un tur demonstrativ al circuitului de 4,13 km, pe o pistă umedă, sub privirile a zeci de mii de spectatori, dar și ale unor invitați de seamă precum Gilles Huttepain, vicepreședinte ASO, și Mathieu Kassovitz, oficialul care a dat startul cursei din acest an.
Hidrogenul – parte din strategia H24 a Le Mans
Pentru ASO, această demonstrație face parte dintr-un plan pe termen lung, numit H24, care urmărește organizarea unei curse de anduranță de 24 de ore dedicată exclusiv vehiculelor electrice și alimentate cu hidrogen. Kawasaki, care deja oferă pe piață o gamă variată de motociclete pe benzină, electrice și hibride, a amplasat un stand special în zona publicului, unde vizitatorii au avut ocazia să exploreze produsele și să interacționeze cu experții companiei.

Evenimentul a avut un accent pronunțat pe sustenabilitate, fiind completat de expoziții dedicate hidrogenului, inclusiv un „trenuleț” pentru copii și un generator alimentat cu hidrogen.
Declarații oficiale
Despre momentul demonstrativ, Matthias Hoeppner a declarat:
„Cercetarea noastră privind propulsia pe bază de hidrogen reflectă perfect principiile Kawasaki – nu doar de a îmbrățișa tehnologii noi, ci și de a le aplica practic. Deși sunt deja familiarizat cu modelul HySE, de fiecare dată când îl pilotez am aceeași emoție, știind că este alimentat exclusiv cu hidrogen. Demonstrativul a fost transmis în direct la nivel global, iar reacția publicului a fost incredibilă – oamenii au apreciat enorm să vadă un exemplu real și funcțional de propulsie alternativă pe o motocicletă.”

Kawasaki demonstrează, astfel, că viitorul mobilității pe două roți nu este doar electric, ci poate fi și curat, eficient și alimentat cu hidrogen, fără a compromite performanța sau emoția condusului.