Potrivit publicației Speedweek, producătorul austriac KTM trece printr-un proces amplu de restructurare, iar relansarea gamei 790 ocupă un rol central în strategia companiei de a reveni pe un traseu de succes.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Reluarea producției și contextul istoric
Producția la sediul KTM din Mattighofen a fost reluată la finalul lunii iulie, marcând, conform informațiilor disponibile, încheierea celei mai dificile perioade pentru companie de la relansarea sub conducerea lui Stefan Pierer, la începutul anilor ’90.
Noile modele, planificate inițial pentru sezonul 2025, vor intra treptat în producție și vor fi livrate dealerilor în lunile următoare. În paralel, conducerea companiei analizează politica de produs pe termen lung. Modelele de nișă sunt în proces de revizuire, însă gama centrală a fost deja stabilită: după adăugarea modelului 690 Rally în familia LC4 și înlocuirea 890 Adventure, următorul pas îl reprezintă reproiectarea completă a seriei 790, compusă din Duke și Adventure.
Reîntoarcerea seriei 790
Lansată inițial în 2018, seria 790 fusese înlocuită temporar de modelele 890. Relocarea producției către partenerul chinez CFMOTO a permis reducerea costurilor și repoziționarea gamei. Noul acord prevede ca atât 790 Duke, cât și 790 Adventure să fie produse de CFMOTO, companie care a fost considerată recent un potențial investitor KTM.
Rămâne însă incert modul în care disputele comerciale dintre China și SUA ar putea influența producția, în condițiile în care piața americană reprezintă una dintre cele mai importante pentru KTM. În prezent, modelele 790 nu mai sunt disponibile în SUA.
Modificări tehnice majore
Atât 790 Duke, cât și 790 Adventure vor trece printr-o reproiectare completă. Prototipurile testate recent indică schimbări semnificative la nivelul motorului, cunoscut sub numele LC8c.
Seria actuală s-a confruntat în primii ani cu probleme de calitate, dar acestea par să fi fost remediate. Totuși, conform imaginilor surprinse, motorul de nouă generație va fi reconstruit aproape integral, de la baia de ulei până la capacul supapelor. Doar configurația colectoarelor rămâne similară, însă ajustări ulterioare sunt posibile.
Sistemul de evacuare va fi complet reproiectat, incluzând un pre-silențios mai mare, care va permite montarea unui toba finală mai joasă. Astfel, designul va fi vizibil modificat pentru ambele modele. La Duke, toba de formă „banană” va fi eliminată, iar la Adventure va fi introdus un concept vizual nou.
Motorul va fi integrat într-un cadru ușor modificat, iar subcadrul spate este de asemenea reproiectat. Deși multe elemente observate pe prototipuri par a fi piese provizorii, unele schimbări sunt evidente.
Ergonomie și design
Prototipul 790 Duke sugerează o poziție mai relaxată a pilotului, comparativ cu generația actuală. În cazul 790 Adventure, instrumentarul TFT este poziționat astfel încât partea frontală să urmeze stilul 450 Rally, soluție care va fi aplicată și la viitoarele 690 Rally și 990 Adventure.
Rezervorul de combustibil va reveni la amplasarea clasică, în fața pilotului, renunțându-se la soluția actuală cu rezervoare laterale poziționate lângă picioare. Decizia urmează direcția adoptată deja de Husqvarna Norden 901 și de viitorul 990 Adventure.
Poziționarea pe piață
Noua 790 Adventure ar putea fi poziționată într-o zonă de preț apropiată de 690 Rally, dar cu o adresabilitate mai mare pentru segmentul travel enduro, datorită motorului bicilindric și influenței modelelor de raliu. 790 Duke va continua să joace rolul naked-ului de clasă medie, fiind plasat între viitorul 650 Duke și mai puternicul 990 Duke.
Calendarul lansării
Nu există încă o dată certă pentru prezentarea oficială a noilor modele. Publicația Speedweek notează că procesul de restructurare ar putea provoca întârzieri, iar primele livrări sunt estimate cel mai devreme în 2027.