MotoGP 2025: Schimbări majore în procedura de start și noi reguli pentru revenirea piloților accidentați

piloti motogp la linia de start
Sursa Foto: MotoGP

Comisia Grand Prix a anunțat o serie de modificări importante în regulamentul competițional al Campionatului Mondial MotoGP, în urma întâlnirilor desfășurate în lunile martie și aprilie 2025. Deciziile vizează simplificarea procedurii de start, susținerea recuperării piloților accidentați și noi limite pentru wildcard-uri în clasele mici.

Comisia Grand Prix, formată din reprezentanți ai FIM, IRTA, MSMA și Dorna, a aprobat în unanimitate noi reguli menite să aducă mai multă claritate și corectitudine în desfășurarea competițiilor. Una dintre cele mai importante schimbări vizează procedura de start, aplicabilă în toate clasele (MotoGP, Moto2 și Moto3), care intră în vigoare imediat.

Starturi mai stricte, penalizări unificate

Până acum, un pilot care părăsea grila înainte de start putea face acest lucru fie din motive tehnice, fie pentru a schimba anvelopele în funcție de vreme, fără o penalizare uniformă. De acum, indiferent de motiv, orice pilot care părăsește grila sau nu ajunge deloc pe grilă va trebui:

  • să pornească turul de încălzire din pit lane;
  • să-și reia poziția pe grilă pentru start;
  • să servească o penalizare standard cu dublu long lap în timpul cursei.

Aceeași regulă se aplică și celor care nu participă la turul de încălzire — aceștia vor începe direct din pit lane, conform regulilor deja existente. Pentru clasa MotoGP, este permisă schimbarea motocicletei, având în vedere că piloții dispun de două unități.

Comisia a explicat că nu este fezabil să se distingă între un incident tehnic autentic și o alegere tactică privind setările, astfel că o penalizare standard elimină orice ambiguitate. Această măsură vine în sprijinul echității și ușurează înțelegerea regulilor de către fani și spectatori.

Revenirea piloților accidentați — cu sprijin oficial

O altă noutate semnificativă este introducerea posibilității ca piloții accidentați din clasa MotoGP să efectueze un test oficial pentru a se reacomoda cu motocicleta înainte de a reveni în competiție. Acest test nu este obligatoriu, dar este permis pentru piloții care au lipsit:

  • minimum trei Grand Prix-uri consecutive, sau
  • cel puțin 45 de zile calendaristice.

Testul trebuie organizat pe un circuit aprobat pentru testare de către producător sau pe un traseu care nu va mai găzdui etape MotoGP în sezonul respectiv. Este interzisă desfășurarea testului în cele opt săptămâni dinaintea unei curse pe același circuit. Piloții vor avea acces la maximum trei seturi de anvelope, care vor fi deduse din alocarea echipelor de test.

Interzicerea testelor cu motociclete din 2027 până în noiembrie 2025

Pentru a menține echilibrul între producători, s-a convenit ca niciun constructor să nu testeze prototipuri ale motocicletelor specifice sezonului 2027 în timpul sezonului 2025. Testele pentru aceste specificații vor fi permise doar începând cu 17 noiembrie 2025.

Wildcard-uri limitate în Moto2 și Moto3

Pentru a încuraja participarea permanentă și nu ocazională, s-au impus noi limite privind wildcard-urile în clasele Moto2 și Moto3. Astfel, fiecare pilot poate participa maximum de trei ori pe sezon prin wildcard, iar fiecare echipă va avea, de asemenea, doar trei wildcard-uri disponibile anual.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...