Siguranța motocicliștilor intră într-o nouă eră odată cu lansarea primului sistem radar 4D dedicat acestora, dezvoltat de Piaggio Fast Forward (PFF), subsidiara high-tech a grupului Piaggio – cunoscut pentru branduri precum Aprilia și Moto Guzzi.
Într-un context alarmant în care motocicliștii sunt de 28 de ori mai predispuși la accidente fatale comparativ cu șoferii de autoturisme, Piaggio vine cu o inovație majoră: platforma Rider Assistance Solution (RAS), un sistem de prevenire a coliziunilor bazat pe radar de înaltă rezoluție.
Potrivit oficialilor PFF, acesta este primul sistem de acest gen din industrie care utilizează tehnologie radar 4D — capabilă să identifice nu doar distanța și viteza obiectelor, ci și înălțimea și traiectoria lor.
RAS a debutat inițial în variantă limitată pe scuterul Piaggio MP3, dotat cu un senzor spate. Însă implementarea completă a avut loc odată cu lansarea modelului Moto Guzzi Stelvio, care integrează funcții precum monitorizarea unghiului mort, asistență la schimbarea benzii, avertizări de coliziune frontală și cruise control adaptiv.

„Senzorul frontal prezice coliziuni cu vehicule aflate pe traiectoria motocicletei, în timp ce senzorul spate detectează pericole în unghiul mort sau în benzi adiacente”, a explicat Jean-Claude Coutant, CTO al PFF. Alerta este transmisă vizual printr-un triunghi roșu afișat pe bord, însă sistemul nu preia controlul motocicletei — fiind gândit exclusiv ca instrument de avertizare.
Spre deosebire de sistemele bazate pe camere video, radarul funcționează eficient în toate condițiile meteo și de luminozitate, ceea ce îl face ideal pentru motocicliști. Mai mult, raza de detecție a senzorului frontal ajunge până la 150 de metri și este în curs de extindere la 300 de metri, o distanță considerată optimă pentru traficul de autostradă.
Până în 2026, RAS va include și noi funcții precum predicția coliziunilor din spate atunci când motocicleta este staționară, precum și senzori pentru mersul înapoi. Deși PFF explorează și posibilitatea implementării unor funcții de intervenție automată, precum frânarea de urgență, focusul actual rămâne pe avertizare și prevenție.

Această tehnologie derivă din modulele radar dezvoltate inițial pentru roboții autonomi „gita” ai companiei, marcând o tranziție impresionantă a inovației din robotică către mobilitatea pe două roți. Cu o precizie ridicată și promisiunea de a salva vieți, radarul 4D de la Piaggio poate deveni un nou standard în siguranța motocicletelor.