REVIEW Primul contact cu BMW R12 nineT – un rendez-vous cu un modern clasic

motocicleta retro de culoare verde cu fundal negru in spate
Sursa Foto: TechRider

Alright, alright, alright (a se citi cu vocea lui Matthew McConaughey / aaa, și cine zice că a înțeles Interstellar din prima vizionare, minte). Revenind la oile noastre, zilele trecute am fost nevoit să îmi las motocicleta personală la revizie (prima de altfel), după perioada de rodaj (mai multe despre asta într-un articol viitor). Iar la schimb, pentru a putea ajunge la birou, nu am primit nimic altceva decât noul BMW R12 nineT, o motocicletă din clasa retro, poate chiar una dintre cele mai apreciate sau, mai bine spus, speciale, având în vedere configurația motorului (mai multe despre asta în articol).

Trebuie să vă recunosc că îmi este destul de greu să scriu acest first ride, deoarece sincer, din egoism, aș fi păstrat această experiență doar pentru mine. Trebuie să admit că o urmăresc la un test ride de câteva luni bune – cred că tot sezonul am așteptat după ea, pentru că sunt un admirator al acestei clase de motociclete, a motocicletelor retro, și în opinia mea umilă consider că sunt cele mai frumoase motociclete, acolo pe podium cu motocicletele supersport, cu marea diferență că pe acestea îmi face plăcere să merg, spre deosebire de suratele carenate.

Înainte de a continua, țin să precizez că este un first ride sincer, dar mai degrabă un flirt ride. Deși în teorie am avut motocicleta la dispoziție toată ziua, m-am bucurat de ea doar 40 de minute, deoarece restul timpului a stat parcată la subsolul clădirii biroului. După cum știți deja, nu sunt un rider profesionist (this is just another average joe talking), iar articolul este departe de a fi sponsorizat (ps: dacă mă rugați, nu refuz).

Să-i dăm drumul.

Ce este nou?

Lansat inițial în 2013 pentru a celebra 90 de ani de istorie BMW Motorrad, BMW R nineT a devenit rapid un pilon al gamei Heritage, apreciat pentru designul său purist, motorul boxer carismatic și potențialul uriaș de personalizare.

Succesorul său, R 12 nineT, lansat pentru a marca centenarul mărcii, continuă această moștenire, rafinând formula cu tehnologie modernă și un design și mai cizelat. Deși împărtășesc același spirit, diferențele dintre ele sunt semnificative, marcând o evoluție clară a conceptului.

Istoric

BMW a prezentat R nineT în 2013, cu producția începând în 2014. A fost conceput ca o „pânză goală” pentru customizare, având un cadru modular ce permitea modificări extinse. Echipat cu motorul boxer răcit cu aer/ulei de 1170 cmc, care la acea vreme producea 110 CP, modelul se distingea prin furca inversată de tip upside-down (preluată de la superbike-ul S 1000 RR), roțile cu spițe și un sistem de evacuare dublu, cu un sunet distinctiv. Designul său clasic, dar modern, a rezonat imediat cu piața, dând naștere unei noi ere de motociclete retro-moderne.

2017: Extinderea Familiei

Văzând succesul uriaș, BMW a extins gama R nineT în 2017, introducând noi variante pentru a atrage un public mai larg:

  • R nineT Pure – o versiune mai simplă și mai accesibilă, cu furcă telescopică standard și roți turnate.
  • R nineT Racer – un model café-racer cu semi-ghidoane, carenaj tipic și o poziție de condus sportivă.
  • R nineT Scrambler – inspirat de motocicletele de off-road ale anilor ’70, cu roată față de 19 inch, evacuare înălțată și ghidon lat.
  • R nineT Urban G/S – o evocare a legendarului R 80 G/S, cu schema de culori specifică și elemente de design enduro.

De-a lungul anilor, R nineT a primit actualizări minore, cea mai notabilă fiind trecerea la standardele de emisii Euro 5. Această modificare a adus și o ușoară ajustare a puterii la 109 CP, dar cu o curbă de cuplu îmbunătățită la turații joase și medii.

De asemenea, au fost adăugate dotări standard precum ABS Pro (ABS pe viraje) și moduri de condus. Pentru a marca 100 de ani, a fost lansată o ediție specială, R nineT 100 Years, într-o serie limitată.

În esență, BMW R nineT a fost un pionier care a redefinit segmentul modern-clasic, oferind o platformă extrem de versatilă și carismatică. BMW R 12 nineT este o maturizare a acestui concept, rafinând designul pentru a fi și mai autentic, integrând tehnologie modernă în mod discret și optimizând șasiul și motorul pentru o experiență de condus și mai plăcută și coerentă. Noul model nu este doar un simplu update, ci o evoluție ce duce mai departe spiritul original, adaptându-l la exigențele prezentului.

Specificații Tehnice

Motor și Transmisie

  • Tip motor: Boxer în doi cilindri, în patru timpi, răcit cu aer/ulei, cu doi arbori cu came în cap, patru supape dispuse radial și arbore central de echilibrare.
  • Capacitate cilindrică: 1.170 cmc
  • Alezaj x cursă: 101 mm x 73 mm
  • Putere: 80 kW (109 CP) la 7.000 rpm
  • Cuplu maxim: 115 Nm la 6.500 rpm
  • Raport de compresie: 12.0 : 1
  • Sistem de alimentare: Injecție electronică în galeria de admisie, sistem de management digital al motorului (BMS-O) cu throttle-by-wire.
  • Standard de emisii: Euro 5
  • Ambreiaj: Monodisc uscat, acționat hidraulic
  • Cutie de viteze: 6 trepte, cu angrenaj cu gheare
  • Transmisie finală: Cardan

Șasiu și Suspensii

  • Cadru: Cadru tubular din oțel, dintr-o singură bucată, cu subcadru spate prins cu șuruburi.
  • Suspensie față: Furcă telescopică inversată (USD), diametru 45 mm, complet reglabilă (preîncărcare arc, compresie și revenire).
  • Suspensie spate: Basculă monobraț din aluminiu turnat cu sistem BMW Motorrad Paralever; amortizor central progresiv, complet reglabil (preîncărcare și revenire).
  • Cursă suspensii (față/spate): 120 mm / 120 mm

Frâne și Roți

  • Frână față: Disc dublu flotant, diametru 310 mm, etriere radiale monobloc cu 4 pistoane.
  • Frână spate: Monodisc, diametru 265 mm, etrier flotant cu 2 pistoane.
  • Sistem ABS: BMW Motorrad ABS Pro (ABS optimizat pentru viraje).
  • Roți: Jante din aluminiu turnat (opțional jante cu spițe).
  • Anvelopă față: 120/70 ZR17
  • Anvelopă spate: 180/55 ZR17

Dimensiuni și Greutăți

  • Lungime totală: 2.130 mm
  • Lățime (cu oglinzi): 870 mm
  • Înălțime șa: 795 mm
  • Ampatament: 1.511 mm
  • Greutate la gol (gata de drum, cu plinurile făcute): 220 kg
  • Greutate totală admisă: 430 kg
  • Capacitate rezervor: 16 litri (din care aprox. 3,5 litri rezervă)

Performanțe

  • Viteză maximă: Peste 200 km/h (declarat 215 km/h)
  • Consum (WMTC): 5,1 l/100 km

Experiența de condus

Pe foaie și pe cântar, această motocicletă este cu 15 kg mai grea decât motocicleta mea personală, dar dacă ai da atenție acestui detaliu ai fi cel puțin la fel de uimit ca și mine când vei observa cât de ușoară se simte această motocicletă. Datorită motorului boxer așezat foarte jos, aduce centrul de greutate foarte aproape de sol și, sincer, am simțit că este mult mai ușoară decât motocicleta mea, deoarece aceasta din urmă este mult mai top heavy, fiind și mai înaltă.

Când urci un picior peste ea – asta doar după ce petreci câteva minute pentru a o admira, de la farul rotund, la pistoanele care ies în afara cadrului, continuând cu cromul de pe evacuare (inclusiv catalizatorul), până la cardanul care prinde roata spate – ești imediat întâmpinat de confortul unei șei atent lucrate, care oferă o susținere foarte bună, contribuind la confortul general al motocicletei.

La cei 173 cm ai mei nu am avut nicio secundă o problemă să ating jos. Picioarele mele chiar prezentau o îndoitură atunci când eram la semafor. Cu toate că motocicleta are un rezervor din aluminiu destul de lat, care pare impunător și este unul din elementele-cheie de design ale modelului, nu am simțit niciodată că mă întind ca să ajung la ghidon. Acesta mi-a fost foarte accesibil, permițându-mi o îndoitură naturală a brațelor și făcând pachetul foarte ergonomic pentru mine. Chiar dacă poziția scărițelor are o ușoară tentă sportivă, acestea nu încurcă cu nimic.

De îndată ce îi dai cheie (mult spus, pentru că este keyless), înțelegi de ce este o motocicletă specială: auzi și simți prin fiecare por cele două pistoane care se mișcă sub tine și tonul grav pe care îl scoate motorul, acompaniat de sunetul evacuării, asemenea unui motor diesel. Imediat am înțeles că această motocicletă nu este despre viteză maximă sau unghiul de înclinare – este despre senzații, care nu țin de aceste două aspecte.

Un lucru cu care a trebuit să mă obișnuiesc și care m-a derutat la început a fost faptul că atunci când ești în neutru sau cu ambreiajul tras și accelerezi, simți cum motocicleta se mișcă în lateral datorită configurației motorului. În prima fază am fost luat prin surprindere, dar după câțiva kilometri m-am obișnuit cu acest comportament, ulterior la semafor devenind chiar un motiv de joacă (să accelerez ușor și să simt cum motocicleta se mișcă sub mine în sincron cu motorul boxer).

Imediat ce roata se pune în mișcare, cu zero efort, pentru că are atât de multă putere și atât de mult cuplu încât cred că ai putea tracta un tren, ai impresia că mergi cu o bicicletă foarte puternică. Ciclisctica este prietenoasă, motorul se simte foarte ușor chiar la viteze mici, făcându-mă să mă simt mai încrezător atunci când făceam filtering decât cu motocicleta mea. Dar adevărata senzație de libertate apare atunci când tragi de accelerație și – nu, nu mergi cu ea deschisă la maxim, cred că niciodată – deoarece chiar dacă motorul se turează până la aprox. 10.000 rpm, la 4.000 rpm deja ai viteze mult peste limita legală, iar după 6.000 rpm simți că îți întinde mâinile, făcând aproape inutilă restul plajei de turații.

În plus, cum am zis, această motocicletă nu este despre recorduri de viteză. Nu, este despre stil, este despre senzația de putere mecanică brută. Totuși, vorbim de ultimul motor boxer răcit cu aer și ulei disponibil la noi în țară, care cumva îndeplinește normele Euro 5+, dezvoltând 109 cai putere și un cuplu de 110 Nm.

Cine spune că această motocicletă este încetă, se înșală amarnic: atât în oraș, cât și pe DN1, motocicleta face viteză prea repede pentru binele tău, fără niciun pic de efort. Am fost impresionat de frâne: mușcătura inițială este hotărâtă și oferă foarte multă încredere, fiind totodată ușor de modulat. Dar ce m-a surprins a fost frâna spate, care face mai mult decât te aștepți și chiar la viteze mai mari.

Pe lângă impulsul lateral dat motocicletei de motor, un alt lucru cu care a trebuit să mă obișnuiesc a fost senzația că la fiecare curbă puțin mai strânsă voi atinge cu scărițele sau cu capacele cilindrilor jos, deoarece garda la sol este destul de mică. Totuși, nu mi s-a întâmplat asta în timpul testului.

Cutia de viteze este foarte fină, schimbă ușor, iar punctul mort este simplu de găsit la semafor. În plus, modelul testat era echipat cu quickshifter atât pentru treptele superioare, cât și inferioare. Aici am două observații:

  1. Zgomotul pe care îl auzi atunci când schimbi treptele – atât superioare, cât și inferioare – parcă te îmbie să tot schimbi vitezele, ca și când ai amesteca cu făcălețul în mămăligă.
  2. Deși este foarte bine integrat, nu recomand folosirea între treptele 1 și 2, deoarece smucește foarte tare și devine deranjant. În rest, nu am ce să-i reproșez.

Un alt punct pe care vreau să-l menționez, și aici probabil voi stârni o controversă: știți cât de mult îmi plac display-urile moderne la motociclete. Ei bine, în cazul lui BMW R12 nineT, am crezut că o să-mi placă această atingere modernă, dar am avut mixed feelings.

Când mă uitam spre bord, mi se părea fie prea mic, fie neterminat, parcă era prea mult spațiu liber în partea superioară a farului. Cred că mi-ar fi plăcut fie să aibă un design sub forma a două ecrane TFT circulare, fie să rămână ceasurile clasice analog. Partea bună este că acest display modern este o opțiune, și eu personal nu o recomand.

Concluzii

Mi-ar plăcea să pot veni către voi cu concluzii sau recomandări cu privire la acest model, dar din păcate acest lucru îmi este imposibil din câteva motive:

  1. Timpul petrecut cu motocicleta a fost foarte scurt – nu scurt, ci foarte scurt – și nu am putut să îmi formez o opinie completă.
  2. Experiența mea cu ea a fost foarte personală și subiectivă, fiind un model pe care mi-l doream de mult să îl testez. În aceste puține minute am fost, cum s-ar spune, în luna de miere, în care totul e nou, totul e roz, totul este minunat.

Și chiar și așa, motocicleta nu este perfectă, după cum ați putut observa.

Din păcate, nu pot să vă ofer nicio comparație nici cu vechiul model, nici cu concurența directă (Kawasaki Z900 RS și Triumph Speed Twin), deoarece nu am avut ocazia să le testez.

Nu pot decât să vă recomand să testați această motocicletă strict pentru experiența și pentru privirile pe care le veți atrage asupra voastră (mai mult de la bărbați), chiar dacă sunteți sau nu admiratori ai acestei clase.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...