O investigație arată cum a fost distrus un Rafale de producție franceză de un avion chinez J-10C, de la 200 de km distanță: Nu a fost o chestiune de superioritate a platformei / Incidentul a pătat imaginea Dassault Aviation

avion multirol francez rafale
Avion Rafale – Sursa foto: Wikimedia Commons / Tim Felce (Airwolfhound)

O investigație recentă a Reuters a detaliat modul în care Forțele Aeriene Pakistaneze (PAF) au doborât cu succes un avion Rafale al Forțelor Aeriene Indiene (IAF) pe 7 mai 2025, transmite The Aviationist.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Acest angajament aerian, prima pierdere confirmată în luptă pentru Rafale, produs de compania franceză Dassault Aviation, nu a fost o chestiune de superioritate a platformei pakistaneze, ci mai degrabă rezultatul folosirii unui sistem de comunicații (data link) mai bun. Raportul evidențiază doi factori cruciali: o eroare a serviciilor de informații indiene cu privire la raza de acțiune a rachetei PL-15 fabricate în China și superioritatea Pakistanului în ceea ce privește cunoașterea situației de pe câmpul de luptă.

Strategia Pakistanului și succesul tactic

Echipajele indiene operau în baza presupunerii eronate că raza de acțiune efectivă a rachetei PL-15 era de aproximativ 150 km, o cifră asociată unei variante de export. Această eroare de calcul s-a dovedit însă fatală.

Sursa foto: Wikimedia Commons / Z3144228

Potrivit oficialilor pakistanezi, un avion J-10C a lansat racheta de la aproximativ 200 de km, „ambuscând” avionul Rafale care nu bănuia nimic și executând una dintre cele mai lungi distrugeri Beyond-Visual-Range (BVR) documentate până în prezent. După cum a remarcat ofițerul superior RAF în rezervă, Greg Bagwell, „câștigătorul în acest caz a fost partea care a avut cea mai bună cunoaștere a situației”.

Succesul Pakistanului a fost atribuit și sistemului său de comunicații coerent, Data Link 17 (dezvoltat intern), care a combinat informații provenite de la senzori aerieni, tereștri și spațiali. Acest lucru a permis avioanelor J-10C să primească date de țintire de la o platformă de supraveghere la distanță, permițându-le să zboare „în liniște” cu radarele oprite și să efectueze lovituri la distanță mare.

În contrast, flota aeriană diversificată a Indiei, provenită de la mai mulți furnizori, este încă în proces de integrare a unei platforme data link comparabile cu cea pakistaneză.

Citește și: Cele 52 de bombardiere „Backfire” ale Rusiei sunt inactive și expuse unor eventuale atacuri. De ce nu atacă Ucraina? / O teorie este că au rămas fără rachete

  • Andrei Manole este un jurnalist român specializat în tehnologie și apărare, cu articole publicate pe TechRider.ro. Analizează subiecte precum vehicule electrice, drone, securitate cibernetică și tehnică militară, combinând informații actuale cu perspective tehnice și geopolitice clare.

Total
0
Shares
1 comentariu
  1. Ce scuza penibilă, așa orice rahat de avion o să fie doborât deși el e superior la ‘toate chinezăriile ‘ ….pe principiul nu au jucat corect pakistanezii că nu au zis că ei au radare …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...