Trei senatori democrați din Statele Unite i-au cerut explicații directorului executiv al companiei Delta Air Lines, Ed Bastian, cu privire la planurile companiei de a utiliza inteligența artificială pentru stabilirea prețurilor biletelor. Parlamentarii și-au exprimat îngrijorarea că o astfel de tehnologie ar putea duce la creșterea tarifelor până la limita suportabilității fiecărui client, în funcție de profilul personal, transmite Reuters.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Senatorii Ruben Gallego, Mark Warner și Richard Blumenthal au transmis aceste preocupări într-o scrisoare datată luni, 22 iulie, și făcută publică o zi mai târziu. „Practicile actuale și planificate ale Delta în ceea ce privește stabilirea individualizată a prețurilor nu doar că ridică probleme legate de confidențialitatea datelor, dar vor duce, cel mai probabil, la creșterea tarifelor până la limita suportabilității fiecărui consumator – într-un moment în care familiile americane se confruntă deja cu creșteri ale costurilor”, au afirmat aceștia.
Scrisoarea vine în contextul în care Delta a anunțat că intenționează să implementeze un sistem de management al veniturilor bazat pe AI, dezvoltat împreună cu compania Fetcherr. Tehnologia ar urma să fie introdusă progresiv pe 20% din rețeaua internă a companiei până la sfârșitul anului 2025.
Potrivit senatorilor, un executiv Delta le-ar fi spus investitorilor că tehnologia poate determina „cât este dispus fiecare client să plătească pentru produsele premium asociate tarifelor de bază”.
În replică, Delta a transmis într-un comunicat că „nu a folosit, nu testează și nu intenționează să folosească niciun produs tarifar care să ofere oferte individualizate pe baza informațiilor personale ale clienților sau în alt mod similar”. Compania susține că sistemul de prețuri dinamice este folosit de peste 30 de ani, fiind bazat pe factori generali, cum ar fi cererea de piață, și nu pe datele personale ale consumatorilor.
Delta precizează că testele actuale ale tehnologiei AI au ca scop înlocuirea proceselor manuale și accelerarea analizelor și ajustărilor tarifare. „Toți clienții văd aceleași tarife și oferte pe toate canalele de vânzare”, a subliniat compania. Sistemul AI ar urma să ajute la previzionarea cererii pentru rute și zboruri specifice, adaptându-se în timp real la condițiile de piață și învățând din deciziile anterioare pentru optimizarea viitoarelor prețuri.
Controverse similare au vizat și alte companii aeriene. În luna ianuarie, senatorul Blumenthal, împreună cu Maggie Hassan și Josh Hawley, au solicitat explicații de la Frontier Airlines și Spirit Airlines privind posibila utilizare a datelor personale ale clienților pentru stabilirea taxelor de selectare a locurilor. Parlamentarii au susținut că acești transportatori ar fi perceput taxe diferite pasagerilor aflați pe același zbor, în funcție de informații personale, deși biletele aveau același tarif de bază. La momentul respectiv, nici Frontier, nici Spirit nu au comentat aceste acuzații.
Delta rămâne astfel în centrul unei dezbateri mai ample privind utilizarea inteligenței artificiale în industria transportului aerian și posibilele riscuri legate de confidențialitate și echitate în stabilirea prețurilor.