RAPORT România, printre cele mai atractive țări pentru producția de automobile / Costul forței de muncă pe vehicul este de doar 273 de dolari

automobil dacia sandero
Sursa foto: Vander Wolf Images | Dreamstime.com

China nu mai este în fruntea clasamentului celor mai ieftine locuri din lume pentru producția de autovehicule; astăzi, Marocul, România și Mexicul sunt centrele emergente de producție low-cost ale industriei auto, potrivit unei noi analize a costurilor forței de muncă realizate de firma internațională de consultanță în management Oliver Wyman, transmite Axios.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

În România, costul forței de muncă pe vehicul este de doar 273 de dolari, ceea ce situează țara noastră pe locul doi în clasamentul realizat de companie.

În contextul tuturor perturbărilor din industria auto — tensiuni geopolitice, dificultăți economice și concurență tot mai acerbă — producătorii de autovehicule trebuie să reconsidere locurile în care are sens să producă vehiculele viitorului, potrivit sursei citate.

În condiții normale, este vorba de un echilibru între productivitate și costuri. Ori de câte ori este posibil, producătorii de automobile preferă să construiască mașini în regiunea în care sunt vândute. Președintele Trump presează companiile care vând mașini în America să construiască mai multe fabrici acolo, folosind tarife supradimensionate pentru a-și impune politicile. Dar decizia companiilor nu este întotdeauna atât de simplă, din diverse motive — de exemplu, echiparea pentru producția locală a unui model de nișă nu are adesea sens din punct de vedere economic.

Oliver Wyman a examinat costul forței de muncă pe vehicul pentru 250 de fabrici de asamblare de vehicule din întreaga lume. Deoarece forța de muncă reprezintă de obicei 65% până la 70% din costul de producție, acest indicator este util pentru înțelegerea competitivității globale a unei fabrici, a unui producător sau chiar a unei țări.

Diferențe semnificative între regiuni și producători

Analiza a constatat diferențe substanțiale între regiuni și între diferiți producători. Producătorii europeni de mașini premium, precum Mercedes-Benz, BMW, Audi și Jaguar Land Rover, de exemplu, au avut cele mai mari costuri cu forța de muncă pe vehicul, cu o medie de 2.232 dolari.

Producătorii germani se confruntă cu cele mai mari costuri, de 3.307 dolari pe vehicul, în mare parte deoarece au sindicate puternice și produc vehicule destul de complexe.

Producătorii de vehicule electrice au înregistrat cele mai mari costuri cu forța de muncă, în medie 1.660 dolari pe vehicul, în ciuda salariilor nesindicalizate. Deși vehiculele electrice au mai puține piese și sunt, prin urmare, mai ușor de construit decât mașinile pe benzină, majoritatea companiilor nu produc suficiente pentru a beneficia de economii de scară.

Chiar și Tesla, care încă intenționează să construiască o fabrică în Mexic și se confruntă cu o utilizare redusă a capacității fabricii din Berlin, trebuie să-și sporească eficiența, a transmis Oliver Wyman.

Producătorii auto tradiționali au un cost mediu al forței de muncă de 880 de dolari pe vehicul, datorită rețelelor lor extinse de producție, fabricilor mai vechi și ratelor de depreciere mai mici.
În schimb, unii nu au investit suficient în automatizare și alte tehnologii pentru a rămâne competitivi, a afirmat Oliver Wyman.

Producătorii auto chinezi au obținut eficiențe semnificative, cu costuri medii ale forței de muncă de 585 de dolari pe vehicul, datorită fabricilor mai noi, salariilor mai mici și numărului redus de variante de modele.

În mod remarcabil, Oliver Wyman a constatat că firmele deținute de chinezi sunt mai puțin eficiente decât fabricile operate în cadrul unor joint-venture-uri cu producători auto occidentali.

Marocul, deși este încă relativ nou în domeniul producției, a devenit centrul de producție cu costuri reduse pentru producătorii auto francezi, în timp ce Mexicul este un centru cu costuri reduse pentru producătorii auto americani, germani, japonezi și sud-coreeni.

China, considerată pe scară largă ca fiind locul cu costuri reduse pentru construirea de automobile și piese auto în anii 2000 și începutul anilor 2010, ocupă locul al cincilea în lista Oliver Wyman.

  • Andrei Manole este un jurnalist român specializat în tehnologie și apărare, cu articole publicate pe TechRider.ro. Analizează subiecte precum vehicule electrice, drone, securitate cibernetică și tehnică militară, combinând informații actuale cu perspective tehnice și geopolitice clare.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...